360° lederskap; 5 utfordringer du møter når du leder fra midten

Det å lede fra midten av en organisasjon bærer med seg et lass av utfordringer. Et 360° graders blikk og tilnærming til omgivelsene kan gjøre at mange utfordringer heller sees på som muligheter til å gjøre en god jobb og ha innflytelse fra der en er. I følge John C. Maxwell er den en slags hjelp til selvhjelp i den rollen en har.
"The best opportunity to help yourself – and your organization – is to become a 360-Degree Leader."1 – John C. Maxwell
Hvordan står det til med eget lederskap i alle mulige retninger - opp, ned og til sidene? Hvordan gjør vi det som leder fra midten i møte med andre? For å hjelpe deg til å få klarhet i dette har Maxwell Team utviklet en undersøkelse du kan ta helt gratis. Her finner du lenken til The Maxwell Leadership Assessment. Den vil gi deg hjelp til å dykke dypere og jobbe godt med eget 360° lederskap og lede fra akkurat der du er.
Denne ukens blogg er den andre av seks uker hvor vi har går i dypet på det å utvikle sin innflytelse i alle retninger i en organisasjon eller virksomhet. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken "The 360° Leader" av John C. Maxwell. Ukens seksjon fra boken har tittelen: "The Challenges 360-Degree Leaders Face."2 Her er 5 utfordringer du kan tenke på om du kjenner deg igjen i og reflektere på hvordan du tilnærmer deg dette på beste måte. Hvilken av utfordringene traff deg?
# 1 – Spennings-utfordringen; Takle press fra alle kanter
"Good leaders rarely thinks in terms of boundaries; instead, they think in terms of opportunities."4 – John C. Maxwell
I tittelen 360° lederskap ligger det innebakt at en befinner seg i midten og står i en spenning med press fra alle kanter. For mange vil det kjennes begrensende, stressende og være en kilde til uro som potensielt kan gi belastning over tid. Andre vil derimot se på det og opplever det som gode muligheter til å påvirke og ha innflytelse utover egen stilling eller posisjon.
Refleksjon:
Hvor er du i forhold til dette presset og hvordan opplever du det å lede fra midten av organisasjonen eller virksomheten? Stressende eller fylt med muligheter?
# 2 – Frustrasjons-utfordringen; Ledet av en ineffektiv leder
"No matter what our circumstances, our greatest limitation isn’t the leader above us – it’s the spirit within us."5 – John C. Maxwell
Det former seg fort en historie i eller i etterkant av et arbeidsforhold som peker på en leder som ikke var sånn eller gjorde så. Oftest blir det en dekkoperasjon for å tåkelegge den egentlige årsaken som, irriterende nok, ligger nærmere oss selv enn vi liker. I egen karriere har jeg hatt flere jobbskifter, men det er først i senere år at jeg kan se klart nok til å innrømme at eventuelle frustrasjoner og utfordringer nok lå mer på meg selv enn noen andre.
Refleksjon:
Klarer du å se ærlig på egen situasjon og lytte til den indre stemmen i forhold til sannheten om andres rolle og egen begrensning?
# 3 – Multi-hatt-utfordringen; Ett hode, mange hatter
"Leaders in the middle usually experience the Multi-Hat Challenge in a daily basis."6 – John C. Maxwell
Denne er nok lett for de fleste å kjenne seg igjen i. Maxwell sier at det er en daglig ting, og jeg kan ikke bli mer enig. Det kommer ting inn fra ledere og de vi leder, fra kollegaer i teamet eller eksterne med kunder og leverandører. Og der står vi og sjonglerer hatter så ofte at det uten kontroll kan bli stressende og fostrer ineffektivitet. Maxwell peker på viktigheten av å ikke skifte personlighet og integritet ved rollebyttene, fra hatt til hatt, og at vi må ta vare på en smidig og fleksibel innstilling for å lykkes med alle rollene.
Refleksjon:
Hvor mange roller har du og i hvor mange retninger leder du i det daglige? Hvor bevisst er du dette, og i hvilken grad beholder du en smidig og fleksibel innstilling?
# 4 – Ego-utfordringen; Du er ofte gjemt når du leder fra midten
"Remember that consistently good leadership does get noticed."7 – John C. Maxwell
Vi har alle et behov for å bli lagt merke til og sett for det vi er og gjør. I en rolle hvor en leder fra midten kan jobben som gjøres og det gode arbeidet lett gjemmes, i følge Maxwell. Samtidig peker han på at det eneste som gjelder er å levere godt lederskap over tid. Det vil legges merke til og verdsettes. Selvpromotering har aldri vært tiltrekkende. Derimot er selvoppofrende arbeid og ærlig innsats over tid attraktivt og blir garantert lagt merke til.
Refleksjon:
Hvor ligger ditt fokus: Jobbe med tanke på å bli sett eller gjøre en god innsats, selv om det går usett forbi?
# 5 – Visjons-utfordringen: Å gi deg til en visjon er vanskeligere når du ikke selv har formet den
"The more you invest in the vision, the more it becomes your own."8 – John C. Maxwell
I konsulent og rådgivningsrolle har jeg jobbet med mange organisasjoner. Kun i et fåtall av disse fikk jeg fra ledelsen visjonen gjengitt uten å måtte slå opp i dokumenter og lese den opp. Du har sikkert kommet inn i en virksomhet eller organisasjon og gjennom ansettelsesprosess eller senest ved jobbstart mottatt gjeldende visjon som preger hjemmeside og strategidokumenter. Suksessraten for en leder i midten av organisasjonen er å ta visjonen inn, gi seg til den og gjøre den til sin egen. Kan du ikke det er det, hardt og brutalt sagt, er bedre å finne på noe annet å gjøre!
Refleksjon:
I hvilken grad er du investert i og har gitt deg visjonen for din virksomhet eller organisasjon?
Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her.
Av Jon Løvland, 15.07.25
Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker
Kilde:
1 Maxwell, John C. (2011) The 360° Leader: Developing Your Influence from Anywhere in the Organization (s.23) Thomas Nelson, Nashville, Tennessee, USA
2 Ibid, (s.23-80)
3 Ibid, (s.25-72)
4 Ibid, (s.27)
5 Ibid, (s.40)
6 Ibid, (s.45)
7 Ibid, (s.50)
8 Ibid, (s.64)









