Folk er interessert i folk som er interessert i dem

Har du møtt folk som bare snakker om seg selv og er opptatt av seg selv og sine egne ting? Vi er nok mange som må rekke opp hånda og erkjenne at vi i altfor stor grad har latt det handle om oss selv og helt glemmer vekk både å returnere spørsmål og vise samme interesse vi selv blir møtt med.
Skjer dette ofte og over tid blir vi både slitsomme å være sammen med, skaper dårlig karisma og er lite tiltrekkende i relasjoner med andre. For å komme inn på et bedre spor kan vi trenge hjelp til både å oppdage det og hjelp til å trene på endring av vårt selvopptatte fokus.
Denne ukes blogg er den niende av en lang rekke refleksjoner hvor jeg borer i og reflekterer over egen gjennomgang av boken; "Winning with people" fra John C. Maxwell. Det niende kapittelet har tittelen: "The Charisma Principle."1 Her er 5 punkter,2 med viktige ting vi kan gjøre for bedre karisma og økt interesse i møte med andre mennesker rundt oss.
# 1 – Øv på oppriktig interesse for andre
"People are interested in the person who is interested in them."3 – John C. Maxwell
Maxwell peker i sitatet og i boken på at det hjelper ikke hvor mye vi vet eller kan, hvis ikke de kjenner at vi oppriktig bryr oss og har deres beste i sikte. Det merkes bare så inderlig godt av andre, og er vi oppmerksomme kan vi også selv merke når vi tråkker over. Stopper vi opp og skifter fokus kan det gå godt, kjører vi derimot på er det allerede kjørt.
Refleksjon:
Hvorfor er det så vanskelig for oss å våre genuint opptatt av og interessert i andre? Hva er din innstilling og hvordan klarer du deg i forhold til dette?
# 2 – Smil
"People don’t care how much you know until they know how much you care."4 – John C. Maxwell
Smil er en ting. Et oppriktig smil og en vilje til å møte andre med åpenhet og varme er noe annet. Hvis du tenker på jobben, i teamet, i familien, blant venner – det er alltid noen der som har dette smilet og møter oss med positivitet. Kanskje faller det mer naturlig for noen enn andre, men også dette kan vi øve på og lære av.
Refleksjon:
Hvem tenker du på når du hører ordet «smil»? Hva kan du lære av vedkommende og reflektere over for å ta med deg lærdommen og gjøre det til ditt eget?
# 3 – Husk navn
Dette med navn er et reelt problemområde, rett og slett. Samtidig er det kjent at det er noe av det kjæreste vi har og reagerer på, det om noen husker vårt navn og bruker det. En tid tilbake var jeg i et møte med flere til stede og møtelederen kalte meg for «du fra næringen i vest...» Det kjentes slett ikke bra ut, og samtidig vet jeg godt hvem som har samme utfordring med dette...
Refleksjon:
Hvor god er du på å huske navn? Har du utviklet noen gode triks eller knep for øke dine ferdigheter og i større grad tiltale folk rundt deg med deres navn?
# 4 – Lytt
Som nevnt over er det lett å kjøre på og prate i vei om sine egne ting. Å lytte, gjerne i kombinasjon med gode spørsmål for å lytte både mer og dypere vil hjelpe oss en hel del. Det morsomme uttrykket med at vi har to ører og én munn for en grunn kan hjelpe oss å huske at dobbel dose lytting vil gi mangedobbelt igjen i alle våre relasjoner.
Refleksjon:
Hvordan er status i ditt regnestykke: Lytting vs. prating? 2:1 eller 1:2?
# 5 – Få andre til å kjenne seg viktige
"The person without charisma walks into a group and says, “Here I am.” The person with charisma walks into a group and says; “There you are.” Just about anybody can learn to do that."5 – John C. Maxwell
Maxwell minner oss i dette sitatet over at mye kan gjøres i det vi kommer inn eller møter folk rundt oss. Dersom vi har tenkt gjennom det på forhånd eller gjort det til en vane kan vi snu fokuset fra oss selv til andre.
Refleksjon:
Legg merke til hvordan du møter teamet og de andre – og noter gjerne ned for læringens del hvordan andre gjør det samme og hvordan det påvirker deg. Er det positive eller negative møtepunkt for deg?
Kjøp gjerne boken, fysisk, digitalt eller lydbok og gå gjennom den du også. Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre som kan gjøre seg nytte av dette.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 15.10.24
Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker
Kilde:
1Maxwell, John C. (2004) Winning with people: Discover the principles that work for you every time (s.88-97) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA
2 Ibid, (s.90-94)
3 Ibid, (s.88)
4 Ibid, (s.91)
5 Ibid, (s.95)









