Lederskapets sanne frukt er å multiplisere innflytelsesrike ledere

Influensere er vi blitt kjent med som konsept og har konkrete navn og personer vi forbinder med disse. Innflytelsesrike personer er slett ikke nytt, men å ha det som hobby eller full tids engasjement med en influenser-tittel knyttet til sitt navn og med hele verden som mulig nedslagsområde er et nyere fenomen. Denne statusen kan til og med oppnås fra jente- eller gutterommet selv med enkle midler om bare ideen er god nok.
"Everyone has the potential to multiply influence by developing and reproducing leaders. Mentoring and developing their leadership potential really can make a huge difference – for your organization, for your people, and for you."1 – John C. Maxwell
Innflytelsesrike ledere er heller ikke nytt. John C. Maxwell, forfatteren av boken jeg har reflektert over disse ti ukene, er for meg én av disse. Det imponerende med hans lederskap er at han sier det eksister for å utruste andre som igjen multipliserer det til andre. Og han viser det og lever det ut gjennom sitt team og til oss femtiseks tusen sertifiserte coacher over hele verden og ikke minst til deg som leser bøkene selv eller blir akkurat nå blir influert gjennom ukens blogg. Spørsmålet som alltid følger oss er hva vi gjør med vår innflytelse og vårt lederskap; Til egen vinning eller til å utruste andre og multiplisere det med å gi det videre til andre.
Denne ukens blogg er den siste av ti uker hvor vi går i dypet på dette med lederskap og innflytelse. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken; "Becoming a Person of Influence" av John C. Maxwell. Ukens kapittel har tittelen: "A Person of Influence Empowers People."2 Her følger 5 stadier3 - fra laveste til høyest. Vi kan bevege oss fra et lederskap i vedlikeholds modus til et lederskap som aktivt multipliserer innflytelsesrike ledere. Hvor vil du være?
# 1 – Kaos-stadiet
"About 20 percent of all leaders live on the lowest level of the development process. They are not doing anything to develop people in their organization, and as a result, their attrition rate is off the charts. They can’t seem to keep anyone they recruit."4 – John C. Maxwell
Maxwell gir med sitateten treffende situasjonsbeskrivelse av det laveste nivået – at alt handler om å stresse rundt for å finne en erstatter for de som fortløpende slutter på grunn av alt kaoset som eksisterer i kjølvannet av enn leder på dette nivået. Eneste garanti her er høy turnover-rate.
Refleksjon:
På en skala fra 1-10, hvor 10 er best, hvor godt klarer du å holde på folkene du har rekruttert til teamet, organisasjonen eller din virksomhet?
# 2 – Overlevelses-stadiet
"In survival mode leaders do nothing to develop their people, but do manage to keep the people they have. About 50 percent of all organizational leaders function this way."5 – John C. Maxwell
I følge Maxwell er kjennetegnet på dette steget at ansatte er misfornøyd og at ingen utvikler seg til i nærheten av sitt potensiale. Og kanskje det verste er at det ikke eksistere noe fremtidshåp. Jeg måtte tenke tilbake til alle mine arbeidsgivere og kunne gjenkjenne hele spekteret av holdninger – fra det aller beste til mindre godt. Slik vil det være, men alle fortjener å bli ledet vell!
Refleksjon:
Hvis du tenker godt etter - kjenner du igjen dette fra noen av de stedene du har jobbet? Hva var kjennetegnet på det og hvordan påvirket det deg?
# 3 – Hevert-stadiet
"About 10 percent of all leaders work to developing their people into better leaders, but they neglect to build their relationships with their people. As a result, their potential leader leave the organization to pursue other opportunities."5 – John C. Maxwell
Jeg har ved mange anledninger gjort meg nytte av dette fysiske hevert-prinsippet. Maxwell bruker dette begrepet mer billedlig om at gode ledere nærmest trekkes over i mer spennende utfordringer med hjelp av en slags hevertvirkning. Utvikler vi ikke relasjoner og utvikler folkene våre vil de løftes over kanten og inn i nye og spennende utfordringer.
Refleksjon:
Er dine medarbeidere i ferd med å bli trukket videre i et vakuumet av manglende relasjonsbygging og verbalt uttrykk fra sin leder av hvor viktige de er for organisasjonen?
# 4 – Synergi-stadiet
"An organization on the synergy level has great morale and high job satisfaction. Everyone benefits. Only about 19 percent of all leaders reach this level, but those who do are often considered the very best there are ."5 – John C. Maxwell
Tar vi med oss punktene over hvor vi oppnår å bygge sterke relasjoner og utvikle gode ledere som når sitt potensiale, da skjer det i følge Maxwell noe spesielt. En synergi som er større i sum enn de enkelte faktorene alene. Dette skjer i en samhandling som skaper energi, fremgang og momentum til å bevege tingene i rett retning.
Refleksjon:
I hvilken grad er synergi-stadiet en integrert del av din organisasjonskultur i dag?
# 5 – Innflytelses-stadiet
"Only about 1 percent of all leaders make it to this level, but the ones who do are able to tap into almost limitless growth and influence potential. A handful of leaders continually functioning on the significance level can make an impact on the world."6 – John C. Maxwell
Jeg husker Maxwell en gang fortalte om hvorfor han begynte å skrive bøker. Han sa det var fordi en annen forfatter en gang hadde sagt at det var en måte han kunne ha innflytelse på, langt utover de menneskene han noen gang kunne møte personlig. En slik tankegang preger dette steget.
Refleksjon:
Kjenner du noen på innflytelses-nivået som kan være til inspirasjon og kan være en rollemodell å strekke seg etter? Og hvilke ambisjoner har du?
Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her.
Av Jon Løvland, 22.04.25
Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker
Kilde:
1 Maxwell, John C. (1997) Becoming a Person of Influence: How to Positively Impact the Lives of Others (s.198) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA
2 Ibid, (s.195-206)
3 Ibid, (s.201-203)
4 Ibid, (s.201)
5 Ibid, (s.202)
6 Ibid, (s.203)









