Økt innflytelse forutsetter økte investeringer i relasjonsbygging

Alle som leder noe eller har ambisjoner om å lede andre er helt avhengig av sin innflytelse. Innflytelsen er ikke en konstant enhet og må derfor jobbes med til alle tider. Både i forhold til enkeltpersoner, i teamet, organisasjonen eller virksomheten. Grunnmuren å bygge på for sin innflytelse og verdibevisste lederskap er i hvilken grad vi verdsetter andre.
"You can connect with people and lead them only if you value them."1 – John C. Maxwell
Dynamikken og mulighetene som ligger i relasjonsbygging og samhandling med andre overgår langt det vi kan gjøre eller få til på egenhånd. Jeg vet at jeg ofte har glemt og fortsatt glemmer meg bort i dette. Det til tross for at jeg har sett hvor mye en kan få til om en involverer og bygger teamet rundt seg. Her kreves det økte investeringer og godt byggearbeid for å lykkes.
"No one ever achieves alone what he can do when partnering with others."2 – John C. Maxwell
Denne ukens blogg er den åttende av ti uker hvor vi går i dypet på dette med lederskap og innflytelse. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken; "Becoming a Person of Influence" av John C. Maxwell. Ukens kapittel har tittelen: "A Person of Influence Connects With People."3 Her følger 5 byggeklosser4 i arbeidet med å bygge relasjoner og øke sin innflytelse.
# 1 – Ikke ta andre rundt deg for gitt
"You can’t take people for granted for any length of time before your leadership begins to fall apart. And you won’t be able to connect with them." 5 – John C. Maxwell
Det er fort gjort å komme inn i det vante og ikke i tilstrekkelig grad være oppmerksom på behovene de vi leder har for å bli sett og verdsatt. Får det utvikle seg lenge kan det gå så langt at vi til slutt tar de for gitt og vår innflytelse med det minker i stedet for å øke.
Refleksjon:
Har du glemt deg bort og endt opp på et sted hvor du tar folkene rundt deg for gitt?
# 2 – Se etter felles verdier
"Once you make it a regular practice to look for common ground with others, you’ll find that you can talk to just about anybody and meet them where they are. And when you do that, you can make a connection."6 – John C. Maxwell
For å finne felles grunn og felles verdier krever det lytteferdigheter. Du han gå tilbake til bloggen på kapittel 4 for å repetere det. Lytter vi godt finner vi frem til både motivasjon, interesser, lidenskap og karakter. Motgang eller stress kan ofte fremkalle de sanne verdiene og holdningene som ligger dypest i oss.
Refleksjon:
I hvilken grad kan du snakke med alle og hvor villig er du til å finne frem til felles verdier med og gjennom din relasjonsbygging?
# 3 – Let etter nøkkelen inn til den andre
"Everybody has a key to his or her life. All you need to do is to find it."7 – John C. Maxwell
Maxwell gir oss et par tips med på veien til å finne nøkkelen til andre i teamet, virksomheten eller organisasjonen. Det ene er å se sporene de har satt og hva de har fått til i livet til nå. Det andre er å legge merke til ambisjonene og hva de trekkes i retning av fremover. Om vi lykkes med å finne nøkkelen inn er det utrolig viktig at vi ikke bruker dette til egen vinning, men kun til deres beste for å hjelpe, løfte og bygge de videre.
Refleksjon:
Hvor oppmerksom er du, og hvor bevisst leter du etter nøkkelen som passer for å låse opp nye forbindelser, bygge relasjoner og hjelpe andre videre?
# 4 – Kommuniser både fra og med hjertet
"As you communicate with others to build communications with them, share from your heart and be yourself."2 – John C. Maxwell
Reell relasjonsbygging fordrer ekthet og villighet til å dele fra og med hjertet. Ekthet betyr å være seg selv i både opp- og nedturer, gjennom seirer og nederlag. Hjertespråk leverer et nivå i relasjonsbyggingen som overfladiskhet og skuespill aldri vil kunne bygge.
Refleksjon:
I hvilken grad deler og bygger du relasjoner fra og med hjertet?
# 5 – Først når relasjonen er etablert starter reisen
"If you want to influence others, and you desire to get them moving in the right direction, you must connect with them before you try to take them anywhere."8 – John C. Maxwell
Maxwell peker på at posisjonell innflytelse er det laveste nivået har som leder. Det har ikke i seg en kraft til å få folk med eller gi andre lyst til å følge oss noe sted. Først når en kommer videre til en relasjonell innflytelse starter reisen. Kun da går reisen videre med å bygge tillit, investere i relasjonen og skape en forbindelser som gjør reisen verdt for alle.
Refleksjon:
Er du klar til å investere så mye i relasjonen at andre kjenenr seg trygge på deg som «reise-leder?»
Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her.
Av Jon Løvland, 08.04.25
Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker
Kilde:
1 Maxwell, John C. (1997) Becoming a Person of Influence: How to Positively Impact the Lives of Others (s.163) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA
2 Ibid, (s.169)
3 Ibid, (s. 157-172)
4 Ibid, (s. 162-171)
5 Ibid, (s.162)
6 Ibid, (s.166)
7 Ibid, (s.168)
8 Ibid, (s.170)









