Verdibevisst ledelse; Lar nåde gå for rett

Mottar vi en bursdagsgave eller oppmerksomhet i en eller annen sammenheng ligger det naturlig i oss at vi ønsker å gi noe tilbake. Av og til i liv og lederskap har vi nok alle mottatt gaver, hjelp eller tjenester vi ikke hverken kunne eller det var meningen vi skulle gjengjelde. Det ble gitt, det ble investert i eller det ble tilført noe av verdi som løftet oss og gjorde at vi kunne ta et steg videre vi ellers ikke kunne tatt. 


En stor utfordring for oss ville da være om dette skulle dukke opp igjen på et senere tidspunkt og bli brukt mot oss. Det er et av eksemplene Maxwell refererer til i boken, en erfaring hvor han i ung alder ble spandert på og støttet av en lokal forretningsmann. Alt det denne personen hadde gjort ble senere brukt mot han når en avgjørelse, om å avslutte arbeidsforholdet og flytte på seg, ikke ble som denne velgjøreren hadde tenkt. Da viste det seg at han nærmest hadde ført regnskap med alt han hadde gjort og brukte det «etter alt det jeg har gjort for deg» - argumentet når avgjørelsen gikk han i mot. Kanskje var det en ung, naiv versjon av Maxwell, men uansett uttrykker han i boken at ble dette ødeleggende for både relasjonen og lederskapssituasjonen. 


"Keeping score is appropriate for games but not for relationships. At the same time, if you want to be a successful leader, how  can you do that without keeping score? By keeping track. Keeping track is about my behavior. Keeping score is about yours."1  – John C. Maxwell 


Kanskje har du og jeg opplevd noe lignende eller til og med oppført oss på samme måte og selv satt andre i samme situasjon? I følge Maxwell er det viktigste å holde oversikt over seg selv og hvordan vi selv gjør det og praktiserer et verdibevisst lederskap, ikke å registrere, gi andre poeng eller holde score i form av et balanseregnskap. Veien ut av en slik opplevelse går via tilgivelse. Betingelsesløs tilgivelse i lederskap handler om at vi selv settes fri så vi kan legge de dårlige tingene bak oss og heller strekke oss mot å realisere drømmene og visjonene som ligger foran. 


"Forgiveness is not about keeping score; it’s about losing count. High-road leaders forgive others without placing conditions on them."2  – John C. Maxwell 


Dette er den ellevte og nest siste av tolv uker hvor jeg borer i og reflekterer over egen gjennomgang av boken; «High Road Leadership» fra John C. Maxwell. Kapittel elleve har tittelen: «Don’t keep score.» Her er 5 grunner4 til at det å la nåde gå for rett er en langt bedre ide enn å telle poeng, føre regnskap med andre, eller snu det vi har gitt eller gjort for noen for senere å holde det i mot de.


# 1 – Det kan påføre skyld- og skamfølelse på andre


"Guilt – makes people feel they did something bad.
Shame – making people feel they are bad."
5  – John C. Maxwell 


Om vi holder opp ting vi har gitt eller gjort for andre som argument for senere ønsket handling, uten at de visste det da det ble gitt, da setter vi folk helt sjakk matt. Er vi ikke bevisste kan vårt lederskap få en slagside av manipulasjon og påføre alvorlig skade om vi bevisst eller ubevisst spiller på skyldfølelse.

Refleksjon: 

Hvor bevisst er du i ditt lederskap på dette med å ikke spille på eller påføre skyld- og skamfølelser på andre?

 

# 2 – Det er direkte urettferdig


"If you’re a leader who intentionally gives while keeping score so that you can later collect the “debt”, you are taking advantage of others, and they will feel manipiulated."5  – John C. Maxwell 


Om ikke ting er avklart i det ting eller tjenester gis, kan det føre til at én part har en annen oppfatning av situasjonen og forventinger enn den andre. Kommer det senere «krav» om gjengjeldelse en ikke forstod forventet returnert vil det kjennes urettferdig og helt sikkert føre til at både tilliten og relasjonen brytes ned.

Refleksjon: 

Ha du noen du føler skylder deg å gi noe tilbake i liv eller lederskap?


# 3 – Det er svært kontrollerende


"As followers, none of us want to be threatened, manipulated or controlled. As leaders, we should never use those tactics to move people to action or get our way. Leadership is influence. High-road leadership is positive influence."5  – John C. Maxwell 


De som holder regnskap med andre gjør det, i følge Maxwell, ofte for å kunne kontrollere andre. Motpolen til dette er en relasjonsbyggende leder som bygger sin positive innflytelse på sanne verdier og i respekt for andre.

Refleksjon: 

Er ditt lederskap preget av negativt kontrollbehov eller positiv relasjonsbygging?


# 4 – Det fjerner takknemligheten


"When people lose their gratitude, their attitude become negative. And a negative attitude never leads people anywhere they want to go."6  – John C. Maxwell 


Opplevelsen av endrede forutsetninger, i situasjoner som nevnt over, gjør at vi plutselig ser mennesker forskjellig fra tidligere. I følge Maxwell gjør det at takknemligheten vi før hadde blir borte og vår holdning nærmest kan forgiftes. Her er det viktig å ikke rives med slik at hatet fyller oss, men at tilgivelse tar over det tomrommet som er skapt. Om ikke for annet, så for egen del.

Refleksjon: 

Har du din holdning til andre intakt og balansert så kan leve ditt liv i tilgivelse og med takknemlighet?


# 5 – Øker emosjonelt stress utover et bærekraftig nivå


"If you are a leader, someone is going to hurt you. People you lead will disappoint you. They will question your judgement and the decisions you make. They will criticize you. Some may even betray you. What will you do with that hurt? You have a choice. You can carry it with you by keeping score, or you can let it go."6  – John C. Maxwell 


Det å holde regnskap med andre stresser våre følelser og over tid vil det øke det emosjonelle stresset i oss utover et nivå vi er i stand til å bære. Alternativet er å la nåde gå for rett. 

Refleksjon: 

Er du klar til å gi slipp på ditt regnskap med andre og dermed settes fri?


Kjøp boken og bli med på et dypdykk rundt verdibevisst ledelse. Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre som kan gjøre seg nytte av dette.


Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.


Av Jon Løvland, 23.07.24
Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker


Kilde: 

1Maxwell, John C. (2024) High Road Leadership: Bringing People Together in a World That Divides (s.197) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA

2 Ibid, (s.199)

3 Ibid, (s.189-203)

4 Ibid, (s.-191-195)

5 Ibid, (s.193)

6 Ibid, (s.194)

By Jon Løvland September 28, 2025
Hva skal til for at du gir deg til en drøm, et mål eller noe du ønsker å få til? De aller fleste vil nok svare at det handler om personlig, lidenskapelig eierskap som viktigste motivator for å ta fatt og følge opp mot målet. Det motsatte, og en drivende demotiveringsfaktor, er en følelse av eller helt reell plikt. Plikten kan få oss til å gjøre mye, men fyller oss ikke med lidenskapen som skal til for å gjøre vårt beste og strekke oss til det ytterste. " Passion is a critical element for anyone who wants to achieve a dream. Why? Because it is the starting point of all achievement ." 1 – John C. Maxwell Lidenskap er startpunktet for våre handlinger og drivkraften i våre liv. Jeg er helt sikker på at alle har lidenskap for noe i livet, noe som vil trenge seg frem, om enn på forskjellige måter. Som mennesker er vi ulike i hvordan vi uttrykker lidenskapen og hvordan det gir seg utslag i våre handlinger, noe som kan virke forvirrende og noen ganger skape frustrasjoner. Denne ukens blogg er den tredje av ti uker hvor jeg dykker inn i tematikk rundt drømmene vi har, vårt forhold til - og eierskapet til egne drømmer og visjoner. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av John C. Maxwell’s bok: " Put your dream to the test ". Kapittel fire handler lidenskapen i våre drømmer: " Does My Dream Compel Me to Follow It ?" 2 Her er 5 egenskaper 3 lidenskap på en positiv måte kan hjelpe oss til å nå våre drømmer, mer enn å fylle andres forventninger eller bli styrt kun av pliktfølelse. # 1 – Lidenskap løfter og istandsetter oss til å overvinne motgang " Between the dream’s inspiration and its manifestation, there’s going to be a lot of perspiration! " 4 – John C. Maxwell Ofte brukes formelen om 1% inspirasjon og 99% hard jobbing for å realisere sin drøm og nå sine mål. Veien frem til gode resultater handler ikke bare om gode ideer, men om hardt arbeid og utholdenhet. Felles for alle gode ideer og planer er at vi vil møte motgang, og det vil kreve hardt arbeid og svette for å nå frem. Det avgjørende forskjellen er om motgangen får oss til å stoppe eller kjemper oss gjennom. Refleksjon: Er ditt eierskap og lidenskap for å nå din drøm stor nok til å gi deg krefter til å gjennomføre, også i tider med motgang? # 2 – Lidenskap skaper initiativ og utfordrer grensene våre " To succeed in life, we must stay within our strength zone but continually move outside our comfort zone ." 5 – John C. Maxwell Det kreves mye initiativ og startkraft for å komme opp i fart på vei mot drømmen. Maxwell løfter i tillegg frem at det også må kombineres med risikovillighet, overvinne tvilen på seg selv og ha vilje til å bevege seg utenfor komfortsonen. Samtidig er det viktig å være godt forankret i - og jobbe ut fra egne styrker og ferdigheter. Refleksjon: Er du villig til å åpne døren inn til nye muligheter, selv om de ligger utenfor komfortsonen? # 3 – Lidenskap gjør at vi holder fokus på det viktigste " If you’re not feeling passionate about your dream, remember what’s important to you and why you wanted to pursue your dream in the first place. As long as you keep that in mind, it will be easier for you to keep the fire burning ." 6 – John C. Maxwell Det er mange ting som vil oppta oss og gjerne vil ta fokus fra det viktigste. Lidenskapen kan fade ut over tid, og det kan komme tider hvor vi lurer på hvor vi er i forhold til drømmen. Maxwell peker på viktigheten av å gå tilbake til hvor det startet for å re-starte og hente fornyet styrke. Ved utgangspunktet vil det også bli klart om det er andre drømmer og nye mål som må få prioriteten fremover. Refleksjon: Har du beholdt eller mistet fokus på drømmen du hadde i deg? Hva gjør du for at brannen skal holdes levende? # 4 – Lidenskap setter deg fri fra sammenligningens forbannelse " If you want to live an extraordinary life and do extraordinary things, you need to follow your passion and do not worry about what others think of you. " 7 – John C. Maxwell Vi fanges lett av å sammenligne oss med andre og lar andres meninger eller tanker om oss begrense oss. Er vi lidenskapelig opptatt i vår drøm og det driver oss innenfra er sjansen stor for å bryte sammenligningens forbannelse. Vi unngår da å gi rom til å lytte så mye til andres kritiske stemmer. Refleksjon: I hvilken grad lar du andres stemmer begrense deg fra å nå dine drømmer og kanskje utrette noe helt ekstraordinært? # 5 – Lidenskap motstår apatien som gjerne kommer sammen med alderen " Passion alone will not be enough to make your dream a reality. But I can think of a few things that are more important than passion. Doing what you love and loving what you do continually provide fuel that can keep you going ." 8 – John C. Maxwell Som bestefar og godt på vei mot de seksti har jeg merket at folk eldre enn meg har en utrolig variasjon i energi og livsinnstilling. Et godt eksempel på det er Maxwell selv, som jeg så i en alder av 78 år på en lederskapskonferanse i Orlando i mars 2025, satt på første benk og noterte fra andre foredragsholdere med ønske om å lære og videreutvikle seg. Han skriver fortsatt bøker, taler på konferanser og utruster og gir videre av seg selv til andre. Flere på hans alder har for lengst sunket ned i sofaen foran TV. Jeg vet hvem som er min rollemodell og hvor jeg vil hente min inspirasjon fra, så lenge helsen holder. Refleksjon: Fra hvor og fra hvem henter du din inspirasjon til fornyet lidenskap, tross alder eller omstendigheter? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 30.09.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2011) Put your Dream to the Test. (s.72) Thomas Nelson/Harper Collins Leadership, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.71-92) 3 Ibid, (s.73-89) 4 Ibid, (s.75) 5 Ibid, (s.76) 6 Ibid, (s.87) 7 Ibid, (s.88) 8 Ibid, (s.89)
By Jon Løvland September 22, 2025
Realisme og det å realisere sine drømmer kan virke som to sider av samme sak, men det er det ikke. Våre drømmer representerer det vi håper på, det som er født i våre ønsker og de dypeste fantasier, modnet sammen med vår kreativitet og erfaring. Realismen ligger nærmere våre evner, ferdigheter og ikke minst de menneskene vi har rundt oss om det skal gå fra drøm til virkelighet. "If your dream depends on a lot of luck, then you’re in trouble. If it depends entirely on luck, you’re living in Fantasyland" 1 – John C. Maxwell Mange som har fått sine drømmer oppfylt vil nok si i etterkant at de opplevde å ha litt flaks med seg på veien. Maxwell peker på at dersom våre drømmer kun er avhengig av flaks, så er drømmen mer en utopi, eller som han uttrykker det - at vi lever i en fantasiverden. Vi kan bevege oss vekk fra flaks og bygge godt for å nå våre drømmer om vi tar hensyn til flere viktige prinsipper. Denne ukens blogg er den tredje av ti uker hvor jeg dykker inn i tematikk rundt drømmene vi har, vårt forhold til -og eierskapet til egne drømmer og visjoner. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av John C. Maxwell’s bok: " Put your dream to the test" . Kapittel tre handler realismen i våre drømmer: "Am I Depending on Factors within My Control to Acheive My Dream?" 2 Her er 5 bygningprinsipp 3 vi må ha med for å bygge solid og komme nær å realisere våre drømmer. # 1 – Bygg din drøm på dine talenter " When people’s talent does not match their dreams and they fail to recognize it, they will be forever working but never winning ." 4 – John C. Maxwell Vår fantasiverdenen kan i følge Maxwell holdes oppe av oss selv eller av mennesker rundt oss. Folk som i beste mening gir uttrykk for at vi kan nå de mål vi setter oss og at drømmene oppfylles, bare vi jobber hardt nok. Hvis ikke våre mål og arbeid er nært koblet med talenter og egne ferdigheter, holdes vi for narr eller lurer oss selv. Refleksjon: I hvilken grad er dine drømmer støttet av egne talenter og ferdigheter? # 2 – Jobb med drømmen over tid " Dreams don’t come true because a person does something well once in a while. Success isn’t an event – it’s a lifestyle ." 5 – John C. Maxwell Det er ingen eller svært få lykkes fra én dag til en annen. For de aller fleste er det hard innsats og utholdenhet over tid. Maxwell trekker frem at skal en lykkes må det prege oss og bli den måten vi lever våre liv på, dag etter dag. Refleksjon: Legger du inn det som kreves av arbeid på daglig basis, det som skal til for å lykkes og nå dine drømmer? # 3 – Fokuser på det som gir størst avkastning " Successful people always put their time, energy and resources into their strengths because they receive the highest return from it ." 6 – John C. Maxwell Fra egen erfaring kan jeg kjenne meg igjen på at det er lett å miste fokus underveis og hoppe fra det ene til det andre. De som blir virkelig gode på noe er de som har investert sin tid, energi og ressurser i å utvikle sitt talent og blitt spesielt gode på det de har forutsetning for å lykkes med. En gjennomsnittlig leveranse imponerer ikke noen, og er ikke veien til å nå sine drømmer. Refleksjon: I hva eller hvor investerer du det meste av din tid, energi og ressurser? Hvilke grep eller endringer ser du ville tjene deg godt fremover? # 4 – Selvsjekk dine vaner for å nå din drøm "If your habits don’t line up with your dream, then you either need to change your habit or change your dream." 7 – John C. Maxwell Våre drømmer for fremtiden kan gjerne være store, men Maxwell minner oss alle med rette i dette kapittelet om at det som oftest torpederer våre muligheter er vaner som trekker oss i feil retning. Her vil nok mange kjenner seg igjen, og ofte hindrer våre egne handlinger og dårlige vaner oss mer enn eksterne faktorer og omstendighetene rundt oss. Refleksjon: Tar de vanene du har i dag deg i rett retning av dine drømmer for fremtiden? # 5 – Forstå realismen i de faktorer du selv kontrollerer for i størst mulig grad realisere dine drømmer " Reality is never the enemy of the dream, as long as you can positively answer the Reality Question: - Am I depending on factors within my control to achieve my dream? " 8 – John C. Maxwell Ting som er utenfor vår kontroll er nettopp det. Det er det sjeldent vi kan gjøre noe med eller påvirke. Det vi kan påvirke er de faktorene vi selv kontrollerer. Et realistisk blikk på dette og at vi bygger våre drømmer og måloppnåelse på disse er en bedre vei enn å være avhengig av andre eller kun flaks alene. Refleksjon: Er det du eller andre som kontrollerer faktorene du er avhengig av for å nå dine drømmer? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 23.09.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2011) Put your Dream to the Test. (s.50) Thomas Nelson/Harper Collins Leadership, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.45-70) 3 Ibid, (s.55-67) 4 Ibid, (s.57) 5 Ibid, (s.59) 6 Ibid, (s.60) 7 Ibid, (s.64) 8 Ibid, (s.67)
By Jon Løvland September 15, 2025
Det er høst og for mange er det en årstid mange forbinder med jakt. Sist lørdag var forberedelsene gjort og sekken pakket. Avtaler gjort i jaktlaget og målet var klart i forhold til antall dyr og planen for dagen. Skuffelsen var stor nå morgenen kom med lave tåkeskyer og sikten for jakt var tilnærmet null. Jaktlederen holdt seg til planen til tross for en tung start og like sikkert som solen steg på himmelen forsvant alt som hindret sikten. "You have to identify the target before you try to hit it ." 1 – John C. Maxwell Sitatet over virker som en selvfølgelighet, men er kanskje grunn nummer én til at vi feiler. Vi er ikke klare på hva vi vil nå og spesifikke nok på hva drømmen er. Vi bommer alltid om målet ikke er identifisert. Alt etter dette blir uklart og tilslørt, akkurat som i lave tåkeskyer. Når målet derimot er identifisert og drømmen er klar vil det ha samme effekt som når solen sprenger bort morgentåken. Denne ukens blogg er den andre av ti uker hvor jeg dykker inn i tematikk rundt drømmene vi har, vårt forhold til -og eierskapet til egne drømmer og visjoner. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av John C. Maxwell’s bok: " Put your dream to the test ". Kapittel to handler om klart syn til å se retningen: " Do I Clearly See My Dream? " 2 Her er 5 ting 3 vi må huske på for å stille inn vårt fokus for å se klarere. # 1 – Når drømmen blir klar, blir veien konkret "What does success look like for you? If you don’t define it, you won’t be able to achieve it ." 4 – John C. Maxwell Diffus input gir et utydelig kart over veien videre. Maxwell peker på at den viktigste grunnen til at folk ikke kommer videre er at de ikke engang vet hva de ønsker seg og at drømmen ikke er klar. De kan ikke uttrykke drømmen med tydelighet eller peke en retning som virker tiltrekkende å jobbe mot og mangler målsetninger å strekke seg etter. Refleksjon: Er drømmen din klar slik at du kan uttrykke det og kommunisere den klart og tydelig? # 2 – Drømmen blir ikke klar uten innsats "If the process is difficult, that’s no reason to give up. In fact, if it’s too easy, maybe you’re not dreaming big enough. Just keep working at it because a clear dream is worth fighting for. " 5 – John C. Maxwell Det er ikke mange som har klar sin drøm uten at det har vært en kamp og hardt arbeid å komme dit. Maxwell deler villig sin prosess med bruk av både avklarende spørsmål, forskjellige ressurser, egen erfaring og hjelp fra andre mennesker rundt seg. Uansett prosess er det verdt å kjempe for klarhet. Refleksjon: Hva var din prosess til å få klarhet i din drøm og retning. Hvilken hjelp fikk du? Er det noe du kan dele med andre slik at de kan lære fra dine erfaringer? # 3 – En klar drøm gir retning og mening " In my effort to clarify my dream, I discovered that the more clearly I saw my dream, the more clearly I was able to see my purpose. " 6 – John C. Maxwell Drøm og mening hører tett sammen og vi sier gjerne at det gir livet mening når disse elementene stemmer. Lever vi drømmen oppleves det meningsfylt og gir en opplevelse av en indre helhet. Refleksjon: Gir det du er og gjør i dag mening og tilfredstillelse, i tråd med dine drømmer? # 4 – En tydelig drøm styrer dine prioriteringer " Clarity of vision creates clarity of priorites ." 7 – John C. Maxwell Vi har akkurat hørt politikere i valgkamp snakke om alt det de lover. Noen nevner prioriteringer, men så snart valgkampen er over kommer det harde forhandlinger og tydelige prioriteringer for å komme i havn. Slik er det også i forhold til våre drømmer. Vi kan ikke få med oss alt, men en tydelighet på drømmen vil informere nødvendige prioriteringer og avgjørelser. Refleksjon: Hvor flink er du til å prioritere det viktigste på vei mot målet, i tråd med dine drømmer? # 5 – Du må se det for å gripe det  "Only those who see their dream are able to seize their dream." 8 – John C. Maxwell Jeg fasineres av enkeltheten i sitatet over om at bare de som ser drømmen kan gripe den. Enkelheten i ordspillet gjør det ikke enklere i praksis. Det utfordrer oss til i se videre, trosse status quo og speide nøye for å oppdage nye ting og nye muligheter. Refleksjon: Når hadde du sist en aktiv prosess for å jobbe med dine drømmer og fremtidsvisjoner? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 16.09.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2011) Put your Dream to the Test. (s.26) Thomas Nelson/Harper Collins Leadership, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.23-44) 3 Ibid, (s.30-42) 4 Ibid, (s.30) 5 Ibid, (s.34) 6 Ibid, (s.35) 7 Ibid, (s.38) 8 Ibid, (s.42)
By Jon Løvland September 8, 2025
Et av de viktigste spørsmålene du kan stille deg selv er: Hvem sin drøm lever jeg egentlig? Er det din egen, eller lever du noen andres? Lever du ut en drøm som springer fra ditt eget hjerte, eller er det andres forventninger som styrer reisen din? Mange faktorer kan hindre oss i å følge vår egen drøm, slik som karrierejag, andres forventninger, ansvar og utfordringer. Maxwell påpeker at vi kan følge opp andres forventinger og drømmer på en god måte, men peker i sitatet under at vi ikke kan oppnå en drøm vi ikke selv eier. " You cannot achieve a dream that you do not own ." 1 – John C. Maxwell Maxwell understreker at eierskap til drømmen er en unik drivkraft, ingenting kan måle seg med den. Han bruker også bildet med en nøkkel som passer i låsen og låser opp en energi og kraft som kun er mulig oppnå når drøm og eierskap møtes. Du kjenner sikkert igjen denne kampen i eget liv, kampen mellom å ta eierskap og leve det ut mot å gi etter eller gi opp drømmen. Denne ukens blogg er den første av ti uker hvor jeg dykker inn i tematikk rundt drømmene vi har, vårt forhold til og eierskapet til egne drømmer og visjoner. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av John C. Maxwell’s bok: " Put your dream to the test ". Kapittel én ser på eierskapet og stiller spørsmålet: " Is My Dream Really My Dream ?" 2 Her er 5 steg 3 vi kan starte med å ta på veien mot økt eierskap til egen drøm og gi drømmen en sjanse. # 1 – Start med å tro på deg selv " You may succeed if nobody else believes in you, but you will never succeed if you don’t believe in yourself ." 4 – John C. Maxwell Vi er mange som er eksperter på å hente vår verdi og anerkjennelse fra andre som en primærkraft for egenverdi og tro på oss selv. Maxwell peker på at det de måtte tro eller mene ikke er avgjørende for at vi lykkes. Derimot er det helt avgjørende troen vi har på oss selv og egne drømmer. Refleksjon: Har du tro å deg selv? # 2 – Start med å lede deg selv " The power of choice is the greatest power that a person possesses. Unfortunately, many people just accept their lives – they don’t become leaders of themselves. As a result, they can’t get out of their own way ." 5 – John C. Maxwell Svært mange lever sitt liv og praktiserer sitt lederskap med å akseptere situasjonen og ikke ta de nødvendige grep for å bli ledet eller lede seg ut av uønskede resultater. Maxwell hevder at vi på en måte kan stå litt i veien for oss selv. Det er alvorlig og derfor er det viktig med en mentor eller coach som både kan hjelpe og holde oss ansvarlige. Refleksjon: I hvilken grad leder du deg selv? Tar du aktive grep eller aksepterer du bare det som skjer? # 3 – Start med å elske det du gjør og gjøre det du elsker " Don’t become a slave to someone else’s dream. Why? Because once you own a dream, it will also own you. Being a slave to someone’s dream will become a nightmare ." 6 – John C. Maxwell Å være oppslukt av og dypt engasjert i sin egen drøm er et godt sted å være. Det er lett å bli sittende fast uten å komme dit og utrolig lett å gi etter for andres drømmer som vil eie oss og ta all plass. Refleksjon: Gjør du det du elsker å gjøre, eller opplever du å være en slave av andres drømmer? # 4 – Slutt med å sammenligne deg selv og dine drømmer opp mot andre "Success is doing the best you can with what you have wherever you start in life. " 7 – John C. Maxwell Dette er et vanskelig punkt, for det er helt umulig å ikke sammenligne seg med andre. Sosiale medier, reklame og alle medier forteller oss budskap og formidler sammenligningsgrunnlag konstant. Også i lederskap er det lett å sammenligne seg med andre. Vi må gjerne hente inspirasjon, men ikke la andre skape rammer og begrensninger for oss. Vi må heller ikke bruke det som en unnskyldning for ikke å utvikle vårt potensiale og følge våre drømmer. Refleksjon: Hvem sammenligner du deg med og hvor speiler du deg? # 5 – Våg å tro på din drøm for fremtiden, selv om andre ikke helt forstår deg " If your dream is really your dream, then it will seem outrageous to more than a few people. " 8 – John C. Maxwell For å leve ut vår drøm vil vi møte både de som sier det ikke går eller t det ikke nytter. Noen stopper der, men er det din drøm, så våg å tro på det og stå for det. Maxwell oppfordrer sine lesere til å leve på andre siden av det gjennomsnittlige. Det vil av noen oppleves noe vilt eller kanskje med et snev av galskap, men de aller fleste som har fulgt sine drømmer og fått til noe har levd med slike merkelapper. Refleksjon: Er det din drøm du lever ut? Hvilke reaksjoner og tilbakemeldinger får du når du lever ut din drøm? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 09.09.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2011) Put your Dream to the Test. (s.7) Thomas Nelson/Harper Collins Leadership, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.1-22) 3 Ibid, (s.10-19) 4 Ibid, (s.13) 5 Ibid, (s.14) 6 Ibid, (s.16) 7 Ibid, (s.17) 8 Ibid, (s.18)
By Jon Løvland September 1, 2025
I møte med mennesker merker vi godt når noen bærer med seg noe spesielt og det fanger vår oppmerksomhet. Slik er det også med lederskap. Noen har en spesiell karisma med seg, noe som smitter, skaper interesse, pirrer vår nysgjerrighet og virker tiltrekkende. Vi unders hva dette er og hva som har skjedd i deres liv og lederskap. " My potential is God’s gift to me. What I do with my potential is my gift to Him ." 1 – John C. Maxwell Det er lett å tenke at noen bare har det og at det nærmest for enkelte ledere er medfødt. Til en viss grad er det nok sant, for vi har alle en utrustning og et gudgitt potensiale. Hva vi gjør med det er en helt annen sak. Slik er det også med ledere som oppleves spesielle eller har dette med seg til et høyere nivå. De har utviklet det gjennom å gjøre feil, lært og gått videre. De har tatt sitt talent og utviklet det til et nivå hvor det de gjør og er har innflytelse på andre, løfter og hjelper teamet rundt seg til å gjøre mer av det samme. Denne ukens blogg er den tredje og siste av tre uker hvor jeg dykker inn i dette karisma og lederskap. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av den siste av bøkene til John C. Maxwell: " The Charismatic leader" . Denne tredje delen av boken har tittelen: " Become interesting to people ." 2 Her er 5 råd 3 vi kan ta med oss på vegen til å jobbe med vårt ledertalent og videreutvikle en karisma som gjør og skaper noe godt for andre. Hvilket av disse rådene trengte du i dag og kan ta med deg for å jobbe videre med? # 1 – Gjør alt du gjør med høy kvalitet " If we give our very best all the time, we can make our lives into something special. And that will overflow into the lives of others ." 1 – John C. Maxwell Ingen kan gjøre alt perfekt, men alle kan, om vi vil, gjøre det vi gjør med integritet, stolthet og overbevisning om at det er det aller beste vi kan levere. Refleksjon: Har du for vane å levere ditt aller beste, eller er det mer vanlig for deg å ta lett på det, ta det på sparket og mer som det faller seg? # 2 – Vær en generøs person " Because generosity is an attitude issue, and attitude is a choice, it means anyone can become generous if they have the desire ." 4 – John C. Maxwell Generøsitet vil vi oftre koble opp mot økonomi, men generøsiteten blir fattig om vi lar en slik forståelse ta hele rommet alene. Maxwell minner oss om at vi alle kan være generøse, og at det er et valg vi alle må ta. Han peker spesielt på å se det store bilde og at vår mentalitet må være preget av å være en som gir mer enn en tar, den som skaper gode ting og gir av seg selv for å få ting til å skje. Refleksjon: På en skala fra 1-10, i hvilken grad vil du si at du er en generøs person? Hva kan eller vil du gjøre for å ta ett eller to steg opp på den skalaen? # 3 – Bli en god historieforteller "The stories we tell the best are the ones we’ve lived ." 5 – John C. Maxwell Det er mulig å ta et kurs eller perfeksjonere sine ferdigheter på historiefortelling for å oppnå status som en god historieforteller. Det Maxwell peker på som en spesiell kvalitet for utstråling og hjelp til andre er å ta vare på fortellingene og lærdommen fra eget liv slik at de kan deles og lære noe fra. Det vi har opplevd vil være det vi best kan for videreformidle og dele til inspirasjon for andre. Med bakgrunn i egne erfaringer og lærdom kan vi så begynne å jobbe med teknikker og metoder for best mulig kontakt og videreformidling til andre. Refleksjon: Hvor god er du til å samle din læring og dine historier? Hva skriver du ned og hvor samler du det? # 4 – Hjelp andre med å lykkes " We know most big successes are difficult and must be hard won. For that reason, we need to be willing to hang in there with others and help them until they achieve the win. " 6 – John C. Maxwell Ledere med karisma representerer håp og har en evne til å gi det videre til andre. De har gått veien og har noe ekte å dele fra eget liv. Det flotteste jeg ser er når disse deler med andre og hjelper andre som kommer etter til å lykkes. Det å bruke tid på å få andre til å lykkes er viktig, så derfor minner forfatteren oss på viktigheten av å prioritere tid og krefter på akkurat dette for å se det skje. Refleksjon: Hva er det viktigste for deg; Å lykkes selv eller hjelpe andre til å lykkes? # 5 – Koble på din karisma med rett motivasjon " When you become interested in people, invested in people, and interesting to people, you will increase your influence, effectiveness, and impact as a leader. " 7 – John C. Maxwell Karisma i lederskap kan brukes på mange måter. Brukt riktig er det en god hjelp og en viktig kraft. Brukt feil vil det oppleves manipulerende og kan innvirke direkte skadelig på andre. Om det hele handler om å ta seg bedre ut eller stige i gradene bommer vi. Om vi derimot bruker og utvikler våre evner til hjelp og det beste for andre vil det lykkes for oss, teamet, organisasjonen eller virksomheten. Refleksjon: Er du klar til å ta en selvsjekk på din motivasjon, reflektere og jobbe med karisma i eget lederskap? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 02.09.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2025) The Charismatic Leader: 21 skills to connect with people. (s.135) Maxwell Motivations, Inc/Harper Collins Leadership, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.131-164) 3 Ibid, (s.134-163) 4 Ibid, (s.140) 5 Ibid, (s.151) 6 Ibid, (s.159) 7 Ibid, (s.163)
By Jon Løvland August 25, 2025
Samtaler om investeringer dukker opp i mange sammenhenger. Det kan gjelde investeringer i huskjøp, aksjer, eiendeler, kunst eller opplevelser. Viktigheten av å investere i andre mennesker overgår langt de materielle investeringer vi kan gjøre. Etter min mening er det de viktigste og mest verdifulle investeringene en leder kan gjøre. " When the vision gets bigger than you, you really only have two choices: Give up on the vision or get help ." 1 – John C. Maxwell For å bevege seg i retning av en stor visjon trenger vi mennesker rundt seg. Mange ledere kan motivere, lokke, til og med presse eller på andre måter forsøke å påvirke folk og teamet rundt seg. Ledere med karisma og reell innflytelse vet at det krever langsiktighet og investering over tid for å bygge teamet som sammen kan gjøre visjonen til virkelighet. Denne ukens blogg er den andre av tre uke hvor jeg dykker inn i dette karisma og lederskap. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av den siste av bøkene til John C. Maxwell: "I". Den første delen av boken har tittelen: " Become invested in people ." 2 Her er 5 tips 3 til investeringer i andre rundt deg. Hva vil du ta tak i først? # 1 – Inviter andre med på ditt team "No matter how successful you are, no matter how important or accomplished, you do need people ." 4 – John C. Maxwell Ingen kan få til store ting alene, vi trenger folk rundt oss. Det kan være vi har innsett det selv, men å si det kan sitte langt inne å invitere folk med og involvere de i arbeidet og på i teamet. Og de folkene vi har i teamet, kollegaene våre - alle trenger å vite det og høre at de er viktige. Bedre med en gang for mye enn for lite. Refleksjon: Når var siste gang du oppmuntret teamet og uttrykte hvor viktige de er for resultatet og arbeidet som gjøres i fellesskap? # 2 – Oppmuntre andre i deres drømmer og visjoner " If someone thinks enough of you to tell you about their dreams, take care. Even if you privately have doubts about the viability of their dream, don’t doubt them or discourage them ." 5 – John C. Maxwell Du har sikkert hørt noen dele sine drømmer og tenkt ditt. I et lederskap som utruster andre er det ikke vår jobb å skyte disse drømmen ned eller trekke de i tvil. Har de tillit til å dele så oppmuntrer Maxwell oss til å ta vare på øyeblikket. Det er kanskje urealistisk i våre øyne, men la oss heller støtte og oppmuntre de. Refleksjon: Når var siste gangen du lyttet oppmerksomt og oppmuntret andre i deres visjoner og drømmer for fremtiden, et prosjekt eller en viktig ting i livet deres? # 3 – Del æren med andre " An egoist is not a person who thinks too much of himself; it’s someone who thinks too little of other people ." 6 –ukjent Det er lite karisma over en leder som, tross teamets harde arbeid, tar hele æren eller soler seg alene i glansen fra gode resultater. Vi er nok flere som kan trenge rådet fra Maxwell om å legge igjen sitt ego utenfor døra... Når det blir med inn tar det fort til seg all luft i rommet og gir andre «pustebesvær.» Refleksjon: Hvor bevisst er du på å dele æren med teamet og ære den som æres bør? # 4 – Skap noe spesielt for andre " Memories compounds when they are experienced with someone you love ." 7 – John C. Maxwell De aller fleste kan tenke tilbake til barndommen eller et annet punkt i livet når familien gjorde noe spesielt eller noen som er glad i oss gjorde noe spesielt for å skape minner. Turer, opplevelser eller andre ting som vi enda snakker om. Som ledere har vi muligheter til å skape noe av dette, men ofte sitter vi fast i de mange gjøremål og dagene går. Dette er et område vi har en mulighet til selv å skape minner. Refleksjon: Når gjorde du noe eller la til rette for at en person eller teamet fikk oppleve noe helt spesielt som vil bli verdsatt og husket i lang tid? # 5 – Del informasjon med andre " The bottom line on sharing a secret with others is that it is an act of inclusion ." 8 – John C. Maxwell Når Maxwell oppfordrer oss til å dele med andre er det ikke hvilken som helst informasjon han peker på. Det handler om å inkludere noen i vår reise, vår fortelling, feiltrinn og læring. Om de gangene vi lykkes og de gangene det ikke gikk så bra. Jo mer åpen vi er jo mer vil en positiv karisma tilflyte andre gjennom vårt lederskap. Refleksjon: Hvor åpen og villig er du til å dele med andre? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 26.08.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2025) The Charismatic Leader: 21 skills to connect with people. (s.78) Maxwell Motivations, Inc/Harper Collins Leadership, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.67-129) 3 Ibid, (s.78-129) 4 Ibid, (s.80) 5 Ibid, (s.86) 6 Ibid, (s.94) 7 Ibid, (s.104) 8 Ibid, (s.112)
By Jon Løvland August 18, 2025
Karisma i lederskap er viktig, både for tiltrekningskraft og muligheter til å påvirke andre med sin innflytelse. Ledere med høy grad av karisma har en spesiell evne til å lede og inspirere andre. Min erfaring er at mange dessverre legger mer vekt på å skape interesse rundt seg selv, heller enn å vise ekte interesse for andre. Få ting oppleves mer usympatisk enn selvopptatte ledere. Slike ledere skaper verken entusiasme eller har den smittende driven som er avgjørende for fremdrift og endring. "When you add value to people, you earn right to do so much more for them ." 1 – John C. Maxwell Maxwell løfter frem menneskemøtene og viktigheten av vår vilje og evne til å tilføre andre verdi når vi får en mulighet. Det er en forutsetning for å bygge tillit og først da åpner det seg muligheter til å gjøre mer for de vi har rundt oss. Denne ukens blogg er den første av tre uke hvor jeg dykker inn i dette karisma og lederskap. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av den siste av bøkene til John C. Maxwell: " The Charismatic leader ". Den første delen av boken har tittelen: " Become interested in people ." 2 Her er 5 ideer 3 til hvordan du kan bygge og videreutvikle karisma i ditt lederskap. Hvilken idé tar du med deg først? # 1 – Husk folks navn " If you want to improve your relationships with people and increase your likeability , remember people’s names ." 4 – John C. Maxwell Maxwell prikker rett inn på et av mine svakeste områder; Å huske navn. Det er tid for skolestart og barnehageoppstart. Lærere og barnehageansatte er generelt ikke mer begavet i dette enn andre, men de viser både interesse og lærer seg taktikker som hjelper med nye klasser eller nye barnehagekull. Navnet er verdifullt for oss og vi vet hva det gjør for oss når noen husker og sier vårt navn. Refleksjon: Hva er din teknikk og hvor godt jobber du med å huske navn og bruke det aktivt i møte med andre? # 2 – Vær oppmerksom på det som betyr mye for andre " When you take time to learn what is important to others and you make that important to you, it communicates how much you care and desire to develop a good relationship with others ." 5 – John C. Maxwell Det å høre og lytte er to forskjellige ting. Vår oppmerksomhet på det andre forteller vil informere oss om hva de har kjært og verdsetter høyt. Maxwell peker på en egenskap med å lære hva andre verdsetter og at vi på forskjellige måter kan vise vår oppmerksomhet. Det er relasjonsbyggende, skaper felles forståelse og åpner dører hvor det før var stengt. Refleksjon: Kan du svare på hva som er betydningsfullt for dine kollegaer, folkene i teamet og menneskene rundt deg? # 3 – Lytt med et åpent hjerte " There’s a difference between listening passively and listening proactively. To listen with your heart, your listening must be active ." 6 – John C. Maxwell Dersom vår lytting skal være proaktiv må fokuset være på den andre. Ofte lytter vi ikke, men gjør klar vår respons, lenge før den andre rekker å trekke pusten. Maxwell peker også på viktigheten av å lytte med et åpent hjerte og sinn, i tillegg til å lytte for å forstå den andre. Det bygger på et genuint ønske om å forstå, ikke nødvendigvis enighet. Refleksjon: Lytter du proaktivt eller er du opptatt med å lade egne argumenter? # 4 – Legg merke til og lær deres historie " One of the best ways to connect with people is to learn their story ." 7 – John C. Maxwell Det er dagen for mange forbedringspunkter, og dette er et av de mange. Det er så lett å bli engasjert og fortelle på inn- og utpust, i stedet for å lytte og lære de andres historie og lære fra det de deler. Vi kan lære noe av alle, derfor er det viktig å bruke egne ører og munn proporsjonalt med skaperverket og lytte mer enn vi snakker. Refleksjon: Lytter du oppmerksomt når andre forteller sin historie, eller er du mer opptatt av å få frem og fortelle din egen? # 5 – Gi uttrykk for hvor høyt du verdsetter andre mennesker " A compliment to someone in the presence of their loved ones has the most value of all because it shows that the one who is important to them is important to you ." 8 – John C. Maxwell Ingen er gode på å lese tanker, så for at de rundt oss skal vite hva vi tenker er det viktig å gi uttrykk for det. Dette gjelder spesielt når det er noe positivt. Tendensen er gjerne å si noe når det er ting som bør korrigeres, mens når det er bra eller det er riktig å dele ord for å uttrykke hvor høyt vi verdsetter andre, så blir vi gjerne tause. Refleksjon: Når gav du sist ærlig uttrykk for hvor høyt du verdsetter dine medarbeidere/kollegaer? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 19.08.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2025) The Charismatic Leader: 21 skills to connect with people. (s.20) Maxwell Motivations, Inc/Harper Collins Leadership, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.3-65) 3 Ibid, (s.29-65) 4 Ibid, (s.32) 5 Ibid, (s.38) 6 Ibid, (s.51) 7 Ibid, (s.54) 8 Ibid, (s.60)
By Jon Løvland August 10, 2025
Gjennom seks uker har vi sett på forskjellige sider av 360° lederskap. Fra myter, utfordringer, prinsipp, øvelser og måter en kan trene og utvikle ferdighetene sine. Dette er ikke enkelt, men helt klart verdt strevet med å komme dit. " The true measure of leaders is not the number of people who serve them but the number of people they serve. " 1 – John C. Maxwell Tjenende lederskap er et tema vi stadig vender tilbake til og er en solid verdi for Maxwell Leadership Team. Det representerer en grunnholdning som gjør at en tar på seg det som skal til for å løse det som ligger foran, strekker seg langt for andre og jobber godt sammen med de rundt seg så en i fellesskap kan oppnå ønskede resultater. Denne ukens blogg er den siste av seks uker hvor jeg har gått i dypet på det å utvikle sin innflytelse i alle retninger i et team, organisasjon eller virksomhet. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken " The 360° Leader " av John C. Maxwell. Ukens seksjon fra boken har tittelen: " The Values of 360-Degree Leaders ." 2 Her er 5 verdier 3 du kan ta med deg og noen betraktninger du kan bruke til oppmuntring når du jobber med å forsterke det du kjenner mangler i eget 360° lederskap. Hvilken verdi tenker du er viktigst å jobbe med først? # 1 –Et lederteam er mer effektivt enn en enkelt leder " 360-degree leaders are willing to hire people better than themselves. Why? Because their desire to fulfil the vision ." 4 – John C. Maxwell Verdien her er å lede sammen med andre og ikke samle all ledelse rundt én person eller seg selv. Styrken ligger i at en tør å ansette flinke folk og la de blomstre, utvikle seg og lede hvor de er for felles måloppnåelse, i tråd med visjon og retning. Refleksjon: I hvilken grad har du og din organisasjon et lederteamfokus? # 2 – Det trengs ledere på alle nivå i en organisasjon "For teams to develop at every level, they need leaders at every level. " 5 – John C. Maxwell Uten gode ledere hevder Maxwell at både visjonen går tapt, avgjørelser utsettes, konfliktene øker, moralen synker, produksjonen går ned og sjansen for å lykkes er liten. Dette er gjennomgående i hele organisasjonen, ikke bare på toppen. Det trengs gode ledere på alle nivå som er myndiggjort, kan ta avgjørelser og klare til å utruste andre. Refleksjon: Hvor godt rustet er dere med dyktige ledere på alle nivå i organisasjonen eller virksomheten? # 3 – Å lykkes med ledelse på ett nivå kvalifiserer for ledelse på neste nivå "Leadership is a journey that starts where you are, not where you want to be ." 6 – John C. Maxwell Det å lede godt der en er gir erfaring og omdømme verdt å bygge videre på. Feil har sikkert skjedd, men sjeldent er det noen som kommer seg videre i en organisasjon uten å legge ned en god innsats hvor en er. En vekstplan og konkrete mål er også til god hjelp. Refleksjon: Er du aktivt tilstede og jobber hver dag på din lederskapsreise, vekst og utvikling? # 4 – Gode mellomledere gjør topplederne bedre " Good leaders anywhere in an organization make better leaders at the top ." 7 – John C. Maxwell Maxwell sin påstand er at toppledere blir bedre av flinke mellomledere. Min erfaring er den samme; Når en får inn flinke folk under seg eller i teamet så skjerpes alle og alle utfordres til å vekst sammen. Energien fra midten av organisasjonen vil flyte til toppen, så derfor er det viktig å ansette flinke folk og ta alvorlig utviklingen på alle nivå. Refleksjon: I hvilken grad er du en som gjør andre rundt deg gode? # 5 – 360° ledere har kvaliteter enhver organisasjoner trenger " Blessed are the flexible, for they will not be bent out of shape ." 8 – John C. Maxwell Jeg elsker dette sitatet, og jeg kan nærmest se det for meg etter mange år i flere team, organisasjoner og virksomheter. Jeg har sett personer som er fleksible og alltid villige til å mønstre på, kontra de som enten ikke lar seg rikke eller har tatt skade etter å ha blitt «bent out of shape». Alle team, virksomheter og organisasjoner trenger fleksible og dyktige ledere på alle nivå for å lykkes i en konstant endret situasjon og til skiftende tider. Refleksjon: Hvor fleksibel er du selv i ditt 360° lederskap? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 12.08.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2011) The 360° Leader: Developing Your Influence from Anywhere in the Organization (s.289) Thomas Nelson, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.263-296) 3 Ibid, (s.265-290) 4 Ibid, (s.266) 5 Ibid, (s.265) 6 Ibid, (s.274) 7 Ibid, (s.280) 8 Ibid, (s.286)
By Jon Løvland August 4, 2025
Det nærmer seg stortingsvalg og den ene politikeren etter den andre hører vi komme med lovnader som skal gjøre alt så mye bedre om de stemmes frem. Ofte blir det mer prat enn mat. På samme måte har du sikkert lagt merke til det også finnes «politikere» på jobben. Ikke for et visst politisk parti eller en gitt sak, men som bruker politiker-taktikker på arbeidsplassen kontra det å virkelig levere varene. De snakke om det, mer enn å produsere. Maxwell advarer sterkt mot å la seg friste til å komme med valgflesk i teamet om du ønsker å fremstå som en god leder på tvers. " Great people talk about ideas, average people talk about themselves, and small people talk about others ." 1 – John C. Maxwell Vi kan møte forskjellige taktikker, så derfor blir det Maxwell peker på ekstra viktig med å fokusere og holde seg borte fra ting som baksnakking og tomme diskusjoner, stå opp for det som er rett – ikke det som er populært, se ting fra flere sider, si det du mener og stå inne for det du sier. Skal vi ha en sjanse til å lede godt på tvers krever det tillit og ærlighet. Denne ukens blogg er den femte av seks uker hvor vi går i dypet på det å utvikle sin innflytelse i alle retninger i et team, organisasjon eller virksomhet. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken " The 360° Leader " av John C. Maxwell. Ukens seksjon fra boken har tittelen: " The Principles 360-Degree Leaders Practice to Lead Across ." 2 Her er 5 øvelser 3 du kan trene på og forbedre din ledelse på tvers i teamet, organisasjonen eller virksomheten. Hvilken øvelse var mest nyttig for deg? # 1 – Vær en venn " Friendship is the framework for success and the shelter against sudden storms ." 4 – John C. Maxwell Maxwell oppfordrer oss i denne øvelsen til å være en venn, ikke til å finne en. Det starter med oss og bygger på eget initiativ, ikke en passiv rolle for å se om noen andre tar initiativ. Vi trenger venner for å lykkes, og det er noe av det viktigste vi har når det stormer rundt og dagene er tøffe. Refleksjon: Er du venn med dine kollegaer på samme nivå, på tvers i teamet, organisasjonen eller virksomheten? # 2 – Sett det å komplettere kollegaer foran å konkurrere med de " Winning at all cost will cost you when it comes to your peers ." 5 – John C. Maxwell Noen ser teamet som en konkurransearena og kollegaene som konkurrenter. Går en ned den veien har en allerede tapt om en ønsker å lede godt på tvers. Med en konkurrerende innstilling er det meg først, tapt tillit, sine egne ideer og ekskludering av andre. En komplementerende holdning derimot setter organisasjonen først, bygger tillit, verdsetter felles gode ideer og inkluderer andre. Det er nærmest en selvfølge hvilket team vi vil være på, men du verden hvor lett det er å tråkke feil. Refleksjon: Komplementerer eller konkurrere du med de rundt deg i jobbsammenheng? # 3 – Utvid ditt kontaktnett " To get outside of your comfort zone, why not start with those in your comfort zone? Every friend you have has a friend you don’t have. " 6 – John C. Maxwell Det å utvide sitt kontaktnett, utenfor sin indre sirkel, er avgjørende viktig for å utvikle seg. Samtidig oppleves det for mange svært vanskelig fordi det krever så mye av oss. Maxwell peker på viktigheten av dette, ikke bare at de er utenfor vårt nettverk, men at de er utenfor vår ekspertise, våre egne styrker, rutiner og holdninger. Det vil utvide horisonten, perspektivene og læringen. Refleksjon: Nå var siste gang du tråkket utenfor din komfortsone, kontaktet folk og utvidet ditt kontaktnett? # 4 – La den beste ideen vinne frem "I f you desire to become a 360-Degree Leader, then you need to resist the temptation to fight for your idea when it’s not the best idea ." 7 – John C. Maxwell Gode ideer er i følge Maxwell som blodet eller det vi er helt avhengige av i enhver organisasjon. Derfor er det å få frem alle ideene og ta vare på de beste ideene så viktig. I ide-prosesser kommer det gjerne frem personlige agendaer eller enkelte tar ting personlig i stedet for å se til teamets, organisasjonen eller virksomhetens beste. Vinner den beste ideen vinner alle. Refleksjon: Hvilke trekk preger ditt lederskap; Gleder du deg over gode ideer, gjerne bedre enn dine egne eller fighter du for dine egne idéer uansett? # 5 – Ikke lat som om du er perfekt "One of the nice things about being imperfect is the joy that it brings to others! " 8 – John C. Maxwell Det å vise seg fra en så god side som mulig og fremstå nærmest perfekt ligger nok nedfelt i de fleste av oss. Skal vi lede godt på tvers er det en krevende øvelse å droppe skuespillet og være helt ærlig. Maxwell oppfordrer oss alle til å innrømme feil, søke råd hos andre, være mer åpen for å lære fra andre, bekymre seg mindre over hva andre måtte tenke eller mene og ikke minst legge vekk stoltheten. Øvelse gjør mester. Refleksjon: Hvor plasserer du deg selv i forhold til ønske om å fremstå perfekt vs en helt ærlig tilnærming? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 05.08.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2011) The 360° Leader: Developing Your Influence from Anywhere in the Organization (s.184) Thomas Nelson, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.159-210) 3 Ibid, (s.169-209) 4 Ibid, (s.176) 5 Ibid, (s.170) 6 Ibid, (s.192) 7 Ibid, (s.198) 8 Ibid, (s.208)
By Jon Løvland July 28, 2025
For å lede nedover i organisasjonen, eller bare lede som vi gjerne kaller det, kan vi gjerne tenke at dette trenger vi hverken et kapittel i en bok eller flere blogger om. Dette kan vi og mestrer i det daglige. Eller? Min opplevelse av ledere i jobber jeg har hatt er at ledere over meg kunne trengt både en runde med studie og refleksjon, og samtidig finner jeg det både treffende og avslørende i eget lederskap. Tror vi at vi har det og er i mål med vår lederutvikling, da blinker nok de aller fleste varsellampene for alle de vi leder. "Leaders who tend only to business often end up losing the people and the business ." 1 – John C. Maxwell Å lede nedover handler aller mest om hvordan vi leder og behandler mennesker. Det krever opplagt en balanse mellom det personlige og arbeidets innhold, og fristelsen blir fort for stor til å fokusere på selve arbeidet alene. Selv om det er arbeidet vi er der for og som må være sentralt og i fokus, kan vi allikevel oppleve med et slikt fokus mister vi menneskene i teamet, organisasjonen eller virksomheten. Maxwell sin filosofi er noe slik som at om du investerer i folkene dine, så vil de igjen investere i arbeidet. Andre kan si at de frykter folk da vil forsvinne, om de investerer mye i folk og at de utvikles. Maxwell peker på at det er verre å ikke utvikle de og at de blir.... Denne ukens blogg er den fjerde av seks uker hvor vi går i dypet på det å utvikle sin innflytelse i alle retninger i en organisasjon eller virksomhet. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken " The 360° Leader " av John C. Maxwell. Ukens seksjon fra boken har tittelen: " The Principles 360-Degree Leaders Practice to Lead Down ." 2 Her er 5 måter 3 du kan se nærmere på og tenke over det å lede nedover i organisasjonen eller virksomheten på en god måte. Hvilke av disse kjenner du deg igjen i og hva tar du med deg videre? # 1 – Utvikle hvert teammedlem som menneske " When you equip people, you teach them how to do a job. Whan you develop them, you are helping them to improve as individuals ." 4 – John C. Maxwell All utvikling er prosesser som trenger tid og tar tid. Med utvikling av team og enkeltmenneskene er dette mer viktig enn med noe annet. Det aller viktigste å huske for denne utviklingen er ikke hva som skal skje med de du leder, men med deg selv og i deg selv som leder. Maxwell sier ofte til oss som sertifiserte Maxwell coacher at vi ikke kan gi det vi ikke har. Så husk: Skal du gi noe og utvikle folkene rundt deg, så er bud nummer én selv å være i en konstant utvikling. Refleksjon: Hvilken plan har du for vekst i eget lederskap, noe som igjen kan fostre ledere under deg? # 2 – Sett folk der de får brukt sine styrker " Successful people find their own strength zone. Successful leaders find the strength zones of the people they lead ." 5 – John C. Maxwell Maxwell hevder i dette kapittelet at en topp grunnene til at folk ikke trives i jobben er at de ikke får jobbe i områder hvor de får brukt sine styrker. En forutsetning for å komme dit at de får brukt sine styrker er å bli godt nok kjent og at kommunikasjonen er god. Dette er heller ikke statisk og kan derfor utvikle seg og endres over tid. Det finnes oppgaver som var sentrale og avgjørende for få år siden som ikke lenger er etterspurt. Det finnes også problemstillinger i dag, og ikke minst i morgen, som ingen har svarene på og hvor vi må vokse inn i og finne svarene underveis. Der hvor mennesker får brukt sine styrker skjer det innovasjon og vekst. Hvis ikke vi lykkes med dette er det enn garanti for nedgangstider eller helt stopp, nå eller kun om kort tid. Refleksjon: Er du på et sted hvor du kan bruke dine styrker? Og hva er svaret om de du leder skulle svare på det samme? # 3 – Vær en rollemodell for den atferden du ønsker "Leaders need to be what they want to see ." 6 – John C. Maxwell Maxwell ber leserne i boken om å gjøre en evaluering av seg selv, hva vi gjør og hvilke resultat vi oppnår. Dette er ransakende og rett på klingen for alle som har noen under seg de leder. Er det ikke nok å dele ut jobber og følge opp? En rollemodell, virkelig? Ja, uten at vi selv går veien og modellerer det vi ønsker av teamet er det vel mer snakk om flaks dersom vi får de resultatene vi ønsker. Refleksjon: I hvilken grad vil du si du er rollemodell med din ledelse og atferd for teamet? # 4 – Formidle videre visjonen " Though leaders in the middle may not always be the inventors of the vision, they are almost always its interpreters. " 7 – John C. Maxwell Alle team, virksomheter og organisasjoner er avhengig av å ha mellomledere som kan bære frem visjonen, formidle og gjerne oversette visjonen slik at det skapes klarhet, mening, mål og lidenskap. Som oftest er det ikke disse lederne som har formet visjonen, men alle visjoner trenger sårt noen fanebærere. Mange visjoner er kun fine ord på et stykke papir, men alle visjoner trenger dyktige ledere som løfter frem, bærer visjonen og forankrer den videre hos sine folk. Refleksjon: I hvilken grad kjenner du visjonen og er en positiv visjonsbærer for din virksomhet eller organisasjon? # 5 – Gi belønning for gode resultater " Whatever actions leaders reward will be repeated ." 8 – John C. Maxwell Kjernen for all belønning må henge tett sammen med reelle, gjerne ekstraordinære leveranser. Når vi tenker på belønning går gjerne tankene direkte til lønn. Den er viktig og må være riktig, men belønning kan være mye mer enn penger. Som ledere med folk under oss har vi mulighet til å løfte de frem, sette pris på de, gi gode ord – gjerne så andre hører, forfremme eller tilby andre relevante goder. I større selskap er det gjerne mer rom og praksis for dette enn i små team, men alle kan finne kreative løsninger for å belønne når det leveres spesielt gode resultater. Refleksjon: Finnes det et system for belønning i din virksomhet/organisasjon? Hvilke muligheter har du for å belønne de du leder, de som er rett under deg. Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her. Av Jon Løvland, 29.07.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2011) The 360° Leader: Developing Your Influence from Anywhere in the Organization (s.218) Thomas Nelson, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.211-262) 3 Ibid, (s.228-260) 4 Ibid, (s.230) 5 Ibid, (s.239) 6 Ibid, (s.243) 7 Ibid, (s.248) 8 Ibid, (s.255)