Sanne venner er de som får frem det aller beste i deg

Vi opplever alle hvordan enkelte personer kan få frem i oss det beste og har evne til å motivere oss til å gå langt og strekke oss lengre enn langt i oppgaver, prosjekter eller for en sak. I motsatt fall har nok de aller fleste kjent på hvordan det trigger motsatt og at vi nærmest direkte går i en modus av motstand eller motvilje. Maxwell sin påstand er at gode venner, de ekte, nære forbindelsene får frem det ypperste og det aller beste i oss.
"As soon as you understand the way that relationships affect business, you begin to realize that all business relationships are not created equal."1 – John C. Maxwell
Maxwell utfordrer i kapittelet til refleksjon rundt en problemstilling der en har et krevende prosjekt eller en utfordrende oppgave. Hvem går vi til, hvem spør vi med på laget for å løse oppgaven? De som klager og alltid skaper problemer, eller de som går foran, løser oppgavene og får tingene gjort? Det er disse siste som blir våre sanne venner og gode kollegaer. De andre vil automatisk havne i en annen kategori uten samme grad av vennskap, nærhet og samarbeid, selv om vi jobber sammen med de i hverdagene videre. Poenget er at vi kan utvikle oss, trene opp våre evner og jobbe med oss selv og våre holdninger i alle situasjoner.
Denne ukes blogg er den tjuetredje av tjuefem blogger hvor jeg borer i og reflekterer over egen gjennomgang av boken om relasjoner og relasjonsbygging; "Winning with people" fra John C. Maxwell. Dette kapittelet har tittelen: "The Friendship Principle."2 Her følger 5 områder3 som hjelper oss med å utvikle sant vennskap og løfte vårt team, vår virksomhet eller organisasjon.
# 1 – Din menneskekjennskap
"All the knowledge in the world won’t help someone without people skills. Nor will technical expertise. Nor will the ability to build a brilliant efficient organization. If individuals don’t possess people skills, they very quickly hit a ceiling in their effectiveness."1 – John C. Maxwell
Maxwell peker i på at vi kan ha både trente ferdigheter, teknisk ekspertise eller være unik i andre ferdigheter, men uten menneskekunnskap og kunne håndtere personer rundt oss vil vi fort stange hodet i taket og utviklingen vår stopper opp. Vår evne og ferdighet innen menneskekjennskap kan åpne muligheter som ellers er lukket.
Refleksjon:
Kjenner du dine ansatte, kollegaer og nære samarbeidspartnere så godt at det betyr et pluss i teamets effektivitet og potensial for måloppnåelse?
# 2 – Din serviceinnstilling
"The more competitive the industry, the more important the service."4 – John C. Maxwell
Personlig erfaring fra besøk i butikker er et godt eksempel på dette med serviceinnstilling. Ser du også for deg en slik situasjon? Eller fra 7-8 år på reise til forskjellige hoteller, hvor forskjellig det kunne være. Ja, innad på samme hotell, alt etter hvem som var på jobb. Jeg kunne merke at serviceinnstillingen gjorde noe med hvor jeg ønsket å bestille neste gang og skapte en slags forbindelse.
Refleksjon:
Hvordan tror du din serviceinnstilling oppleves, om andre skulle gi en rating på en skala fra 1-10? Eventuelt hvilket om råde må du jobbe med om du skulle heve deg et punkt eller to?
# 3 – Ditt relasjonsrykte
Henning Kvitnes utgav et musikkalbum og en sang i 1997 kalt «Evig eies kun et dårlig rykte.» Det er et uttrykk vi har hørt mange ganger, og det er mye sant i det, for det er utrolig krevende å løfte ryktet om det først er revet ned. Det tar tid å bygge opp et brand, om det er for første gang eller det skal gjenbygges etter at det er tapt.
Refleksjon:
Hvilket rykte går om våre relasjoner i dag og vår evne til relasjonsbygging? Er jeg, og oppleves jeg som en venn av de jeg jobber og samarbeider med?
# 4 – Dine personlige vennskap
"Even when the odds are stacked against you, your friendship many times will still give you the edge with the customer."4 – John C. Maxwell
I noen sammenhenger kan vi høre om tildelinger og kontrakter hvor det pekes på vennskap og kjennskap. Det er ikke positivt og heller ikke rettferdig. Allikevel har vennskap en stor betydning, og Maxwell peker på det mange av oss har opplevd: Selv om vi har tabbet oss ut eller egentlig ikke fortjente en ny sjanse, så kan det være, mot alle odds, at vi får en ny mulighet til å vise at vi vil og kan bidra.
Refleksjon:
I hvilke situasjoner har personlig vennskap betydd forskjellen på å lykkes eller ikke for deg i teamet, virksomheten eller organisasjonen?
# 5 – Din troverdighet som venn
"Real friends are scarce."5 – John C. Maxwell
I veldig mange av bloggene kommer vi tilbake til temaet tillit. Vennskap er bygget på tillit, og på samme måte som nevnt om vårt rykte, kan tillit det har tatt årevis å bygge opp, tapes på kort tid. Maxwell peker på at virkelige, sanne, trofaste venner er sjeldne.
Refleksjon:
Er du en sann venn for noen, en å stole på og med høy troverdighet?
Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her.
Av Jon Løvland, 28.01.25
Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker
Kilde:
1 Maxwell, John C. (2004) Winning with people: Discover the principles that work for you every time (s.242) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA
2 Ibid, (s.239-247)
3 Ibid, (s.242-244)
4 Ibid, (s.243)
5 Ibid, (s.244)









