Har du med deg de rette folkene for å realisere drømmen?

Det hjelper lite om drømmer og visjoner er aldri så flotte, om vi mangler de rette folkene på laget som kan være med å gjøre drøm til virkelighet. Altfor ofte fokuserer vi på tilrettelegging av de praktiske detaljene, teknologien eller de nødvendige hjelpemidlene. Har derimot vi ikke de rette folkene er sjansene for å lykkes helt på minussiden.
"To communicate with people and connect them effectively with your dream, you need to do it logically, emotionally and visually."1 – John C. Maxwell
For å få med og beholde de rette folkene må drømmen deles igjen og igjen. Vi vil gjerne tenke at jobben er gjort om det er delt og kommunisert én gang. Det kan ikke bli mer feil enn det, for alt som handler om visjonsarbeidet er ferskvare og må kontinuerlig løftes frem om det skal lede teamet til målet. Det gjelder for alle, uansett hvem som er på laget.
Denne ukens blogg er den sjette av ti uker hvor jeg dykker inn i tematikken, vårt forhold til og eierskapet til egne drømmer og visjoner. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av John C. Maxwell’s bok: "Put your dream to the test". Kapittel seks handler om folkene som må være der for å våre drømmer: "Have I Included the People I need to Realize My Dream?"2 Her er 5 tips3 til hvordan vi kan jobbe på for å få med oss de rette folkene og med det ta et steg nærmere at drømmen blir til virkelighet.
# 1 – Få med deg drømmeteamet
"It’s not enough to have a dream. You must also have a dream team."4 – John C. Maxwell
Maxwell deler sin erfaring rundt sitt drømmeteam hvor de består av folk som inspirerer, de som tør å være ærlige og ikke minst de som kompletterer egne ferdigheter. Dette er tre avgjørende faktorer for å kjenne at teamet er på plass og at det fungere optimalt. Som leder er det viktig å ha med seg noen som kan være med å inspirere og holde motet oppe. Uten ærlighet blir det for komplisert og komplettering er viktig for å utfylle, mer enn å konkurrere.
Refleksjon:
Er ditt team et drømmeteam på veien mot realisering av din drøm?
# 2 – Del drømmen på en måte som gir mening
"What people don’t believe, they don’t buy into."1 – John C. Maxwell
Jeg tror Maxwell har rett i at de aller fleste, selv om de ikke sier det ut høyt, har ubesvarte spørsmål i seg og trenger disse besvart for at det skal gi mening og gi seg til en visjon. Gir det ikke mening får vi de ikke ombord. Det gjelder at vi selv skjønner utfordringene og klarer å bryte det ned i strategier som deler drømmen opp i passe store biter å ta inn.
Refleksjon:
Har du delt med teamet på en måte som gjør at de har forstått hvor dere er på vei?
# 3 – Del drømmen på en måte som berører
"People buy into the dreamer before they buy into the dream."5 – John C. Maxwell
Det er gjort på få minutter å kommunisere sine drømmer, mens det å berøre hjerter og overbevise på dypet er et mye lengre løp. For å engasjere og få folk ombord er det i følge Maxwell spørsmålet om tro på og tillit til personen avgjørende. Mange er ikke bevisste nok på dette og hopper derfor over dette viktige steget for å lykkes.
Refleksjon:
Hvordan er din relasjon til teamet? Har de tro på og tillit til deg på et nivå som gjør at også drømmen vil kunne tas inn?
# 4 – Del drømmen så den blir synlig for de andre
"If you are successful in transferring the dream, then you will know it. People will enjoy being part of the team. They will serve one another and you joyfully. They will add value to the team by contributing their creativity. And they will take responsibility for getting things done all by themselves."6 – John C. Maxwell
Det er lett å glemme at folkene i teamet rundt oss ikke er tankelesere. Det krever formidling på en måte som gjør drømmen synlig så de får øye på den, opplever glede over å være med på teamets reise og på eget initiativ tar ansvar, bidrar og går i rett retning.
Refleksjon:
I hvilken grad er drømmen synlig for alle i teamet ditt?
# 5 – Del drømmen helt til det rette teamet er på plass
"The size of your dream determines the size of the people who will be attracted to it."7 – John C. Maxwell
Maxwell knytter størrelsen eller omfanget av vår drøm til hvilke folk som vil kjenne seg tiltrukket av det og gi sin tid og krefter for å nå dette. Det er grøfter på begge siden av veien med å være både for smålåtne eller helt urealistiske. Min erfaring er at det er lettere å få med seg folk om visjonene og spennet er større enn mindre. Det er noe med det større som fenger, motiverer og er annerledes en gjennomsnittet. Skal du få med de beste folkene, må drømmen være både stor nok til å inspirere og sann nok til å tro på.
Refleksjon:
Har du med deg folk på teamet som matcher visjonen?
Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her.
Av Jon Løvland, 14.10.25
Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker
Kilde:
1 Maxwell, John C. (2011) Put your Dream to the Test. (s.125) Thomas Nelson/Harper Collins Leadership, Nashville, Tennessee, USA
2 Ibid, (s.115-136)
3 Ibid, (s.117-133)
4 Ibid, (s.118)
5 Ibid, (s.128)
6 Ibid, (s.130)
7 Ibid, (s.133)









