360° lederskap; 5 viktige verdier for teamet og den enkelte
Gjennom seks uker har vi sett på forskjellige sider av 360° lederskap. Fra myter, utfordringer, prinsipp, øvelser og måter en kan trene og utvikle ferdighetene sine. Dette er ikke enkelt, men helt klart verdt strevet med å komme dit.
"The true measure of leaders is not the number of people who serve them but the number of people they serve."1 – John C. Maxwell
Tjenende lederskap er et tema vi stadig vender tilbake til og er en solid verdi for Maxwell Leadership Team. Det representerer en grunnholdning som gjør at en tar på seg det som skal til for å løse det som ligger foran, strekker seg langt for andre og jobber godt sammen med de rundt seg så en i fellesskap kan oppnå ønskede resultater.
Denne ukens blogg er den siste av seks uker hvor jeg har gått i dypet på det å utvikle sin innflytelse i alle retninger i et team, organisasjon eller virksomhet. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken "The 360° Leader" av John C. Maxwell. Ukens seksjon fra boken har tittelen: "The Values of 360-Degree Leaders."2 Her er 5 verdier3 du kan ta med deg og noen betraktninger du kan bruke til oppmuntring når du jobber med å forsterke det du kjenner mangler i eget 360° lederskap. Hvilken verdi tenker du er viktigst å jobbe med først?
# 1 –Et lederteam er mer effektivt enn en enkelt leder
"360-degree leaders are willing to hire people better than themselves. Why? Because their desire to fulfil the vision."4 – John C. Maxwell
Verdien her er å lede sammen med andre og ikke samle all ledelse rundt én person eller seg selv. Styrken ligger i at en tør å ansette flinke folk og la de blomstre, utvikle seg og lede hvor de er for felles måloppnåelse, i tråd med visjon og retning.
Refleksjon:
I hvilken grad har du og din organisasjon et lederteamfokus?
# 2 – Det trengs ledere på alle nivå i en organisasjon
"For teams to develop at every level, they need leaders at every level."5 – John C. Maxwell
Uten gode ledere hevder Maxwell at både visjonen går tapt, avgjørelser utsettes, konfliktene øker, moralen synker, produksjonen går ned og sjansen for å lykkes er liten. Dette er gjennomgående i hele organisasjonen, ikke bare på toppen. Det trengs gode ledere på alle nivå som er myndiggjort, kan ta avgjørelser og klare til å utruste andre.
Refleksjon:
Hvor godt rustet er dere med dyktige ledere på alle nivå i organisasjonen eller virksomheten?
# 3 – Å lykkes med ledelse på ett nivå kvalifiserer for ledelse på neste nivå
"Leadership is a journey that starts where you are, not where you want to be."6 – John C. Maxwell
Det å lede godt der en er gir erfaring og omdømme verdt å bygge videre på. Feil har sikkert skjedd, men sjeldent er det noen som kommer seg videre i en organisasjon uten å legge ned en god innsats hvor en er. En vekstplan og konkrete mål er også til god hjelp.
Refleksjon:
Er du aktivt tilstede og jobber hver dag på din lederskapsreise, vekst og utvikling?
# 4 – Gode mellomledere gjør topplederne bedre
"Good leaders anywhere in an organization make better leaders at the top."7 – John C. Maxwell
Maxwell sin påstand er at toppledere blir bedre av flinke mellomledere. Min erfaring er den samme; Når en får inn flinke folk under seg eller i teamet så skjerpes alle og alle utfordres til å vekst sammen. Energien fra midten av organisasjonen vil flyte til toppen, så derfor er det viktig å ansette flinke folk og ta alvorlig utviklingen på alle nivå.
Refleksjon:
I hvilken grad er du en som gjør andre rundt deg gode?
# 5 – 360° ledere har kvaliteter enhver organisasjoner trenger
"Blessed are the flexible, for they will not be bent out of shape."8 – John C. Maxwell
Jeg elsker dette sitatet, og jeg kan nærmest se det for meg etter mange år i flere team, organisasjoner og virksomheter. Jeg har sett personer som er fleksible og alltid villige til å mønstre på, kontra de som enten ikke lar seg rikke eller har tatt skade etter å ha blitt «bent out of shape». Alle team, virksomheter og organisasjoner trenger fleksible og dyktige ledere på alle nivå for å lykkes i en konstant endret situasjon og til skiftende tider.
Refleksjon:
Hvor fleksibel er du selv i ditt 360° lederskap?
Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her.
Av Jon Løvland, 12.08.25
Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker
Kilde:
1 Maxwell, John C. (2011) The 360° Leader: Developing Your Influence from Anywhere in the Organization (s.289) Thomas Nelson, Nashville, Tennessee, USA
2 Ibid, (s.263-296)
3 Ibid, (s.265-290)
4 Ibid, (s.266)
5 Ibid, (s.265)
6 Ibid, (s.274)
7 Ibid, (s.280)
8 Ibid, (s.286)









