Lederskap med karisma bygges på en genuin interesse for andre

Karisma i lederskap er viktig, både for tiltrekningskraft og muligheter til å påvirke andre med sin innflytelse. Ledere med høy grad av karisma har en spesiell evne til å lede og inspirere andre. Min erfaring er at mange dessverre legger mer vekt på å skape interesse rundt seg selv, heller enn å vise ekte interesse for andre. Få ting oppleves mer usympatisk enn selvopptatte ledere. Slike ledere skaper verken entusiasme eller har den smittende driven som er avgjørende for fremdrift og endring.
"When you add value to people, you earn right to do so much more for them."1 – John C. Maxwell
Maxwell løfter frem menneskemøtene og viktigheten av vår vilje og evne til å tilføre andre verdi når vi får en mulighet. Det er en forutsetning for å bygge tillit og først da åpner det seg muligheter til å gjøre mer for de vi har rundt oss.
Denne ukens blogg er den første av tre uke hvor jeg dykker inn i dette karisma og lederskap. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av den siste av bøkene til John C. Maxwell: "The Charismatic leader". Den første delen av boken har tittelen: "Become interested in people."2 Her er 5 ideer3 til hvordan du kan bygge og videreutvikle karisma i ditt lederskap. Hvilken idé tar du med deg først?
# 1 – Husk folks navn
"If you want to improve your relationships with people and increase your likeability , remember people’s names."4 – John C. Maxwell
Maxwell prikker rett inn på et av mine svakeste områder; Å huske navn. Det er tid for skolestart og barnehageoppstart. Lærere og barnehageansatte er generelt ikke mer begavet i dette enn andre, men de viser både interesse og lærer seg taktikker som hjelper med nye klasser eller nye barnehagekull. Navnet er verdifullt for oss og vi vet hva det gjør for oss når noen husker og sier vårt navn.
Refleksjon:
Hva er din teknikk og hvor godt jobber du med å huske navn og bruke det aktivt i møte med andre?
# 2 – Vær oppmerksom på det som betyr mye for andre
"When you take time to learn what is important to others and you make that important to you, it communicates how much you care and desire to develop a good relationship with others."5 – John C. Maxwell
Det å høre og lytte er to forskjellige ting. Vår oppmerksomhet på det andre forteller vil informere oss om hva de har kjært og verdsetter høyt. Maxwell peker på en egenskap med å lære hva andre verdsetter og at vi på forskjellige måter kan vise vår oppmerksomhet. Det er relasjonsbyggende, skaper felles forståelse og åpner dører hvor det før var stengt.
Refleksjon:
Kan du svare på hva som er betydningsfullt for dine kollegaer, folkene i teamet og menneskene rundt deg?
# 3 – Lytt med et åpent hjerte
"There’s a difference between listening passively and listening proactively. To listen with your heart, your listening must be active."6 – John C. Maxwell
Dersom vår lytting skal være proaktiv må fokuset være på den andre. Ofte lytter vi ikke, men gjør klar vår respons, lenge før den andre rekker å trekke pusten. Maxwell peker også på viktigheten av å lytte med et åpent hjerte og sinn, i tillegg til å lytte for å forstå den andre. Det bygger på et genuint ønske om å forstå, ikke nødvendigvis enighet.
Refleksjon:
Lytter du proaktivt eller er du opptatt med å lade egne argumenter?
# 4 – Legg merke til og lær deres historie
"One of the best ways to connect with people is to learn their story."7 – John C. Maxwell
Det er dagen for mange forbedringspunkter, og dette er et av de mange. Det er så lett å bli engasjert og fortelle på inn- og utpust, i stedet for å lytte og lære de andres historie og lære fra det de deler. Vi kan lære noe av alle, derfor er det viktig å bruke egne ører og munn proporsjonalt med skaperverket og lytte mer enn vi snakker.
Refleksjon:
Lytter du oppmerksomt når andre forteller sin historie, eller er du mer opptatt av å få frem og fortelle din egen?
# 5 – Gi uttrykk for hvor høyt du verdsetter andre mennesker
"A compliment to someone in the presence of their loved ones has the most value of all because it shows that the one who is important to them is important to you."8 – John C. Maxwell
Ingen er gode på å lese tanker, så for at de rundt oss skal vite hva vi tenker er det viktig å gi uttrykk for det. Dette gjelder spesielt når det er noe positivt. Tendensen er gjerne å si noe når det er ting som bør korrigeres, mens når det er bra eller det er riktig å dele ord for å uttrykke hvor høyt vi verdsetter andre, så blir vi gjerne tause.
Refleksjon:
Når gav du sist ærlig uttrykk for hvor høyt du verdsetter dine medarbeidere/kollegaer?
Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her.
Av Jon Løvland, 19.08.25
Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker
Kilde:
1 Maxwell, John C. (2025) The Charismatic Leader: 21 skills to connect with people. (s.20) Maxwell Motivations, Inc/Harper Collins Leadership, Nashville, Tennessee, USA
2 Ibid, (s.3-65)
3 Ibid, (s.29-65)
4 Ibid, (s.32)
5 Ibid, (s.38)
6 Ibid, (s.51)
7 Ibid, (s.54)
8 Ibid, (s.60)









