360° lederskap; 5 måter du kan forbedre deg på å lede nedover

For å lede nedover i organisasjonen, eller bare lede som vi gjerne kaller det, kan vi gjerne tenke at dette trenger vi hverken et kapittel i en bok eller flere blogger om. Dette kan vi og mestrer i det daglige. Eller? Min opplevelse av ledere i jobber jeg har hatt er at ledere over meg kunne trengt både en runde med studie og refleksjon, og samtidig finner jeg det både treffende og avslørende i eget lederskap. Tror vi at vi har det og er i mål med vår lederutvikling, da blinker nok de aller fleste varsellampene for alle de vi leder.
"Leaders who tend only to business often end up losing the people and the business."1 – John C. Maxwell
Å lede nedover handler aller mest om hvordan vi leder og behandler mennesker. Det krever opplagt en balanse mellom det personlige og arbeidets innhold, og fristelsen blir fort for stor til å fokusere på selve arbeidet alene. Selv om det er arbeidet vi er der for og som må være sentralt og i fokus, kan vi allikevel oppleve med et slikt fokus mister vi menneskene i teamet, organisasjonen eller virksomheten. Maxwell sin filosofi er noe slik som at om du investerer i folkene dine, så vil de igjen investere i arbeidet. Andre kan si at de frykter folk da vil forsvinne, om de investerer mye i folk og at de utvikles. Maxwell peker på at det er verre å ikke utvikle de og at de blir....
Denne ukens blogg er den fjerde av seks uker hvor vi går i dypet på det å utvikle sin innflytelse i alle retninger i en organisasjon eller virksomhet. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken "The 360° Leader" av John C. Maxwell. Ukens seksjon fra boken har tittelen: "The Principles 360-Degree Leaders Practice to Lead Down."2 Her er 5 måter3 du kan se nærmere på og tenke over det å lede nedover i organisasjonen eller virksomheten på en god måte. Hvilke av disse kjenner du deg igjen i og hva tar du med deg videre?
# 1 – Utvikle hvert teammedlem som menneske
"When you equip people, you teach them how to do a job. Whan you develop them, you are helping them to improve as individuals."4 – John C. Maxwell
All utvikling er prosesser som trenger tid og tar tid. Med utvikling av team og enkeltmenneskene er dette mer viktig enn med noe annet. Det aller viktigste å huske for denne utviklingen er ikke hva som skal skje med de du leder, men med deg selv og i deg selv som leder. Maxwell sier ofte til oss som sertifiserte Maxwell coacher at vi ikke kan gi det vi ikke har. Så husk: Skal du gi noe og utvikle folkene rundt deg, så er bud nummer én selv å være i en konstant utvikling.
Refleksjon:
Hvilken plan har du for vekst i eget lederskap, noe som igjen kan fostre ledere under deg?
# 2 – Sett folk der de får brukt sine styrker
"Successful people find their own strength zone. Successful leaders find the strength zones of the people they lead."5 – John C. Maxwell
Maxwell hevder i dette kapittelet at en topp grunnene til at folk ikke trives i jobben er at de ikke får jobbe i områder hvor de får brukt sine styrker. En forutsetning for å komme dit at de får brukt sine styrker er å bli godt nok kjent og at kommunikasjonen er god. Dette er heller ikke statisk og kan derfor utvikle seg og endres over tid. Det finnes oppgaver som var sentrale og avgjørende for få år siden som ikke lenger er etterspurt. Det finnes også problemstillinger i dag, og ikke minst i morgen, som ingen har svarene på og hvor vi må vokse inn i og finne svarene underveis. Der hvor mennesker får brukt sine styrker skjer det innovasjon og vekst. Hvis ikke vi lykkes med dette er det enn garanti for nedgangstider eller helt stopp, nå eller kun om kort tid.
Refleksjon:
Er du på et sted hvor du kan bruke dine styrker? Og hva er svaret om de du leder skulle svare på det samme?
# 3 – Vær en rollemodell for den atferden du ønsker
"Leaders need to be what they want to see."6 – John C. Maxwell
Maxwell ber leserne i boken om å gjøre en evaluering av seg selv, hva vi gjør og hvilke resultat vi oppnår. Dette er ransakende og rett på klingen for alle som har noen under seg de leder. Er det ikke nok å dele ut jobber og følge opp? En rollemodell, virkelig? Ja, uten at vi selv går veien og modellerer det vi ønsker av teamet er det vel mer snakk om flaks dersom vi får de resultatene vi ønsker.
Refleksjon:
I hvilken grad vil du si du er rollemodell med din ledelse og atferd for teamet?
# 4 – Formidle videre visjonen
"Though leaders in the middle may not always be the inventors of the vision, they are almost always its interpreters."7 – John C. Maxwell
Alle team, virksomheter og organisasjoner er avhengig av å ha mellomledere som kan bære frem visjonen, formidle og gjerne oversette visjonen slik at det skapes klarhet, mening, mål og lidenskap. Som oftest er det ikke disse lederne som har formet visjonen, men alle visjoner trenger sårt noen fanebærere. Mange visjoner er kun fine ord på et stykke papir, men alle visjoner trenger dyktige ledere som løfter frem, bærer visjonen og forankrer den videre hos sine folk.
Refleksjon:
I hvilken grad kjenner du visjonen og er en positiv visjonsbærer for din virksomhet eller organisasjon?
# 5 – Gi belønning for gode resultater
"Whatever actions leaders reward will be repeated."8 – John C. Maxwell
Kjernen for all belønning må henge tett sammen med reelle, gjerne ekstraordinære leveranser. Når vi tenker på belønning går gjerne tankene direkte til lønn. Den er viktig og må være riktig, men belønning kan være mye mer enn penger. Som ledere med folk under oss har vi mulighet til å løfte de frem, sette pris på de, gi gode ord – gjerne så andre hører, forfremme eller tilby andre relevante goder. I større selskap er det gjerne mer rom og praksis for dette enn i små team, men alle kan finne kreative løsninger for å belønne når det leveres spesielt gode resultater.
Refleksjon:
Finnes det et system for belønning i din virksomhet/organisasjon? Hvilke muligheter har du for å belønne de du leder, de som er rett under deg.
Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her.
Av Jon Løvland, 29.07.25
Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker
Kilde:
1 Maxwell, John C. (2011) The 360° Leader: Developing Your Influence from Anywhere in the Organization (s.218) Thomas Nelson, Nashville, Tennessee, USA
2 Ibid, (s.211-262)
3 Ibid, (s.228-260)
4 Ibid, (s.230)
5 Ibid, (s.239)
6 Ibid, (s.243)
7 Ibid, (s.248)
8 Ibid, (s.255)









